W ocenie spółki Koleje Mazowieckie, decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o zatwierdzeniu cennika stawek obowiązujących od 15 grudnia jest krzywdząca. Z tego też powodu spółka zamierza odwołać się od decyzji prezesa UTK zastępującej umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej.
Jak informowaliśmy wczoraj, prezes UTK wydał decyzje zastępujące umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej pomiędzy PKP PLK oraz czterema pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi, którzy w trakcie negocjacji z zarządcą infrastruktury nie osiągnęli porozumienia co do wszystkich postanowień umów o świadczenie usług o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2013/2014.
Od decyzji prezesa UTK do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwołają się Koleje Mazowieckie. – Projekt „Cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe zawiera rozwiązania budzące istotne zastrzeżenia ze strony Kolei Mazowieckich – mówi rzeczniczka spółki Donata Nowakowska.
KM wciaż nie akceptują stawek
I przypomina, że PKP PLK w nowym cenniku zastosowała upusty cenowe stawek jednostkowych w zakresie dostępu do infrastruktury na liniach magistralnych i pierwszorzędnych, a jednocześnie utrzymała – według KM niczym nieuzasadnione –, wysokie koszty stanowiące opłatę za dostęp do infrastruktury linii drugorzędnych i mających znaczenie lokalne. – Zarządca infrastruktury preferencyjnie traktuje przewoźników towarowych oraz jedynego przewoźnika pasażerskiego, wywodzącego się z grupy PKP – uważa samorządowy przewoźnik.
– Ponadto nowy cennik stawek za dostęp do infrastruktury wprowadził nieliniowe i skokowe zmiany stawek jednostkowych obserwowane przy zmianach przedziałów masy brutto składów pociągów, a także ponad trzykrotny wzrost opłat za dostęp i korzystanie z peronów na stacjach i przystankach osobowych. Kontrowersje budzą także znaczące podwyżki opłat za świadczone przez PKP PLK usługi dodatkowe, dotyczące m.in. udostępniania torów postojowych dla pociągów pasażerskich, zapewnienia możliwości zjazdu na tory postojowe lokomotywowni własnych przewoźnika i do punktów utrzymania pociągów pasażerskich oraz opracowywania rozkładów jazdy pociągów w warunkach szczególnych – mówi Nowakowska.
– W ocenie spółki Koleje Mazowieckie, decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o zatwierdzeniu cennika stawek jednostkowych, obowiązujących od 15 grudnia 2013 r. jest krzywdząca zarówno dla samej spółki KM, jak i dla pozostałych przewoźników regionalnych i lokalnych, gdyż niesie za sobą bardzo negatywne konsekwencje związane chociażby z pogarszaniem konkurencyjności przewozów kolejowych na liniach drugorzędnych i znaczenia lokalnego w odniesieniu do innych gałęzi transportu – podsumowuje rzeczniczka. Z tego też powodu spółka zamierza odwołać się od decyzji prezesa UTK.
Co z pozostałymi?
Nie wiadomo, jak względem decyzji UTK zachowają się PKP Polskie Linie Kolejowe i pozostali przewoźnicy, za których zdecydował urząd, czyli Przewozy Regionalne, PKP Intercity i Arriva RP – Analizujemy dokładnie przekazane decyzje UTK. Dopiero po zakończeniu prac będzie można rozważać ewentualne złożenie stosownych odwołanie od decyzji do Sądu – mówi rzecznik Mirosław Siemieniec.
– Zarówno treść porozumienia, jak i przebieg rozmów pomiędzy Przewozami Regionalnymi a PKP PLK mają charakter poufny. Jeśli chodzi o decyzje zastępujące umowy przewoźników kolejowych z zarządcą infrastruktury, to nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji w sprawie ewentualnego odwołania się – poinformował natomiast Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.