Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje coraz bezpieczniejsze: W 2015 najmniej wypadków od dekady

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-01-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje coraz bezpieczniejsze: W 2015 najmniej wypadków od dekady
fot. Rafał Jasiński
Liczba wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych spadła o 12%. Mniej było także kolizji i wykolejeń. Dzięki modernizacjom infrastruktury poprawia się bezpieczeństwo kolei, choć pojawiają się nowe ryzyka.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o stanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2015 r.

Wg danych zarządcy infrastruktury kolejowej aż 75 proc. wszystkich zdarzeń na kolei powodują nieostrożni kierowcy oraz piesi. Pozostałe to kolizje bądź wykolejenia, w których – kolejny już rok – nikt nie ucierpiał. Liczba tych zdarzeń zmniejszyła się w porównaniu do roku 2014 o 12 procent. O tyle samo spadła liczba wypadków na przejazdach.

– W roku 2015 zanotowaliśmy najmniej wypadków w okresie ostatnich 10 lat od kiedy prowadzimy szczegółową statystykę. To bardzo dobry wynik – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Nie tylko infrastruktura

Działania spółki zmierzające do poprawy bezpieczeństwa skupiają się na trzech obszarach: modernizacji infrastruktury, szkoleń pracowników i kampaniach informacyjnych adresowanych do uczestników ruchu kolejowo – drogowego.

Bezpieczeństwo jest priorytetem PLK. Tylko w 2015 roku przeprowadzono 120 000 wewnętrznych kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem.

Nacisk na szkolenie kadr

PLK rozbudowuje również program szkoleń. W ubiegłym roku przeszkolono ponad 25 000 osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie pociągów. Od kilku miesięcy dyżurni ruchu są szkoleni na nowym symulatorze, który PLK wybudowała za ponad 4 mln zł. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czas uzupełniany o nowe elementy.

– W 2014 i 2015 r. przeszkoliliśmy wszystkich pracowników odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu w zakresie dodatkowych umiejętności. Szkolenie dotyczyło konkretnych sytuacji, które mogą zdarzyć się na posterunku ruchu. Nowy symulator dyżurnego ruchu pozwala przećwiczyć reakcję w sytuacjach, które w normalnej pracy mogą się nie zdarzyć – powiedział prezes Pawłowski.

PLK inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę. Tylko w ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Nowoczesna infrastruktura to nowe zagrożenia

Paradoksalnie jednak zmodernizowana infrastruktura przynosi nowe ryzyka, z którymi musi zmierzyć się zarządca infrastruktury. Ruch pociągów przywracany jest na odcinkach, gdzie pociągi dawno nie jeździły. Na wielu trasach zwiększono prędkość, a jednocześnie pociągi są cichsze. Stanowi to nowe zagrożenie dla pieszych, którzy nie są przyzwyczajeni do tej sytuacji. Jest to szczególnie istotne, gdyż w ostatnich latach PLK zanotowała wzrost liczby pieszych przechodzących przez tory w niedozwolonym miejscu.

– Zależy nam na tym, by pociągi jeździły ciszej, ale w tym momencie są bardziej niebezpieczne dla pieszego. Pewną odpowiedzią na tę sytuację może być kampania promocyjna na tych przejściach, na których zwiększa się prędkość pociągu. Czynnika ludzkiego jednak nie jesteśmy w stanie wyeliminować – powiedział Adam Tarnowski, psycholog transportu z Uniwersytetu Warszawskiego.

Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzanie nowych oznaczeń i znaków ostrzegawczych.

– Następuje jednak adaptacja do ryzyka. Jeśli gdzieś pojawia się nowy znak, to piesi bardziej uważają przechodząc przez tory przez dwa dni, a później się przyzwyczajają i są mniej uważni. Samo postawienie znaku nie załatwia sprawy. Dobrym pomysłem jest wprowadzanie co jakiś czas zmian w oznakowaniu i informacji wizualnej w niebezpiecznych miejscach. Ważne jest odnawianie znaków i przejść. Nawet zwyczajne przemalowanie barierki czy znaku powoduje, że uczestnicy ruchu są bardziej uważni – wyjaśnia Tarnowski.

PLK stara się edukować społeczeństwo o nowych zagrożeniach. Spółka od 11 lat kampanię „Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. W jej nowej odsłonie PLK koncentruje się na promowaniu kultury bezpieczeństwa i wyjaśnianiu dwóch aspektów: podejmowania skrajnego ryzyka oraz psychologicznych następstw wypadków – skutków brawury, rutyny i pośpiechu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

Infrastruktura

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

PKP PLK SA 10 lipca 2023

Powstaje przystanek kolejowy Nowy Sącz Gorzków

Pasażer

Powstaje przystanek kolejowy Nowy Sącz Gorzków

inf. pras PKP PLK 07 lipca 2023

Czy kolejarze wycinają za dużo drzew?

Infrastruktura

Czy kolejarze wycinają za dużo drzew?

lk, Rynek Kolejowy 17 marca 2016

Jakie linie PLK zmodernizuje z samorządem dolnośląskim?

Infrastruktura

Kto naprawi ważną dla wojska linię? Znamy oferty

Infrastruktura

Kto naprawi ważną dla wojska linię? Znamy oferty

lk, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Porr z najtańszą ofertą na przebudowę linii Kluczbork - Poznań

Infrastruktura

Zobacz również:

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

Infrastruktura

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

PKP PLK SA 10 lipca 2023

Powstaje przystanek kolejowy Nowy Sącz Gorzków

Pasażer

Powstaje przystanek kolejowy Nowy Sącz Gorzków

inf. pras PKP PLK 07 lipca 2023

Czy kolejarze wycinają za dużo drzew?

Infrastruktura

Czy kolejarze wycinają za dużo drzew?

lk, Rynek Kolejowy 17 marca 2016

Jakie linie PLK zmodernizuje z samorządem dolnośląskim?

Infrastruktura

Kto naprawi ważną dla wojska linię? Znamy oferty

Infrastruktura

Kto naprawi ważną dla wojska linię? Znamy oferty

lk, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Porr z najtańszą ofertą na przebudowę linii Kluczbork - Poznań

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5