Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolej nie wykorzystuje potencjału turystycznego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK/Instytut Koźmiana

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolej nie wykorzystuje potencjału turystycznego
Turystyczny potencjał polskich kolei regionalnych nie jest wykorzystywany – twierdzą eksperci Instytutu Koźmiana, autorzy raportu dotyczącego turystyki kolejowej. Najpowszechniej występującą formą odpowiedzi na potrzeby turystów jest udostępnianie zabytkowych obiektów kolejowych zwiedzającym. Pod względem dostępności skansenów, muzeów czy też zabytkowych linii normalno- i wąskotorowych polskie koleje nie odbiegają od oferty innych krajów Unii Europejskiej.

W raporcie czytamy, że obecnie w naszym kraju działają: 25 typowych turystycznych linii kolejowych (z czego znaczną część stanowią pociągi retro), 5 kolejek parkowych oraz 12 linii drezynowych. Jego autorzy twierdzą, że z uwagi na wykorzystanie torowisk bez standardowych odbiorów technicznych i prostego, lekkiego sprzetu, trasy drezynowe mogą być tanią, a przez to interesującą samorządy i lokalne organizacje biznesu okołoturystycznego formą tworzenia oryginalnych produktów turystycznych.

Wskazują również, że wielu przewoźników posiada też w swej ofercie szereg udogodnień dla podróżnych korzystających z pociągów w celach rekreacyjnych. Zwykle to tak zwane bilety weekendowe, bilety grupowe czy bezpłatny przewóz roweru lub psa. – Szansą na odwiedzanie atrakcyjnych miejsc w regionie jest utrzymywanie przez spółki kolejowe mało uczęszczanych przystanków z przyczyn pozaekonomicznych, takich jak misja społeczna – twierdzi Wojciech Młotkowski, ekspert Instytutu Koźmiana w zakresie turystyki aktywnej.

Tymczasem według autorów raportu lokalne połączenia kolejowe mogą stać się podstawą turystyki regionalnej i krajoznawstwa. Jakie przedstawiają argumenty? Ich zdaniem specyfika transportu kolejowego oraz infrastruktury okołokolejowej sprawia, że kolej stanowić może nie tylko środek transportu do miejsc atrakcyjnych turystycznie, ale również istotną atrakcję podczas wycieczki. Niskie koszty, możliwość zabrania ze sobą sprzętu sportowo-rekreacyjnego i przewidywalność kursowania pociągów to ważne atuty kolei. Tak dla turysty indywidualnego jak i zorganizowanych grup. Biura podróży doceniają elastyczność kolei przy sprzedaży biletów i fakt, że grupy jadą znacznie taniej niż klienci indywidualni. W przypadku transportu lotniczego warunki zakupu biletów są o wiele bardziej restrykcyjne. Cechą kolei jest także przwidywalna wysokość opłaty przypadającej na uczestnika wyjazdu. Wprzypadku transportu autokarowego koszt przejazdu jednego kilometra zależy od wielkości autobusu, a nie od ilości siedzących w nim, osób.  

Jak czytamy w raporcie, wykorzystanie kolei w zwiedzaniu najbliższej okolicy niesie za sobą szereg korzyści również dla operatora kolejowego oraz społeczności lokalnej. Pierwszoplanowe znaczenie mają korzyści związane z ochroną środowiska i ograniczeniem ruchu drogowego na drogach wylotowych z aglomeracji. Ruch turystyczny jest w stanie zwiększyć obłożenie pociągów w okresach pozaszczytowych – w szczególności w weekendy i w sezonie urlopowym, kiedy kolejki dojazdowe do centrów miast z reguły kursują niemal puste.

Eksperci z Instytutu Koźmiana wskazują, że orientacja na turystów i ich potrzeby może również odmienić obraz lokalnych połączeń w oczach mieszkańców. Stereotypowo postrzegane są jedynie jako środek dojazdu do pracy. W konsekwencji koleje mogłyby liczyć na większe dofinansowanie i co za tym idzie – podniesienie standardu świadczonych usług. Samorządy z kolei otrzymałyby nowy, niebanalny sposób promocji regionu.

Pobierz cały raport
 

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Pierwsza linia kolejowa połączyła Afganistan z Iranem

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Pierwsza linia kolejowa połączyła Afganistan z Iranem

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5