W ubiegłym tygodniu zamknięto dla ruchu kolejny fragment Rail Baltiki, pomiędzy Łochowem i Sadownem Węgrowskim. Jak Koleje Mazowieckie radzą sobie z organizacją komunikacji zastępczej? Przewoźnik zapewnia, że dobrze, dodając jednocześnie, że, analogicznie do potrzeb, wprowadzane są korekty w kursowaniu komunikacji zastępczej.
W październiku 2014 r. zamknięty został pierwszy fragment linii kolejowej nr 6, będącej fragmentem międzynarodowej magistrali Rail Baltica, pomiędzy Tłuszczem i Łochowem. 8 stycznia zamknięto również odcinek pomiędzy Łochowem i Sadownem. Wcześniejsze zamknięcie odcinka Tłuszcz – Łochów wynikało z dążenia do wykonania prac rozbiórkowych na moście na rzece Liwiec jeszcze w porze jesiennej. Całość prac na odcinku Tłuszcz – Sadowne ma się zakończyć do 30 listopada 2015 r.
Jak wygląda sytuacja z organizacją komunikacji zastępczej przez Koleje Mazowieckie? – Podobnie jak w przypadku zawieszenia ruchu kolejowego na odcinku Tłuszcz – Łochów, tak i teraz, po wyłączeniu z ruchu odcinka, Łochów – Sadowne Węgrowskie, pierwsze dni funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej są dla spółki czasem o charakterze testu. Sposób funkcjonowania zastępczej komunikacji to wynik wcześniejszej analizy potoków podróżnych na tej trasie, jednak, jak wiadomo, rzeczywistość często weryfikuje wcześniejsze założenia. Stąd sytuacja na linii jest przez spółkę na bieżąco monitorowana i weryfikowana poprzez wprowadzenie drobnych zmian – mówi „RK” Jolanta Maliszewska z Kolei Mazowieckich.
Przewozy komunikacją autobusową przebiegają bez większych komplikacji. – Autobusy są skomunikowane z pociągami, podróżni mają zapewniony wystarczający czas na przesiadanie się między środkami transportu: w Sadownem jest to ok. 5-8 minut, w Tłuszczu przeważnie 10 minut. Wydłużenie tego czasu z dotychczas stosowanych 5 minut zostało wprowadzone przede wszystkim na prośby osób w starszym wieku. Pojawiające się czasem drobne uchybienia w realizacji przewozów, są na bieżąco wyjaśniane z prezesem firmy przewozowej wykonującej przewozy drogowe w zastępstwie za nasze pociągi. Również reakcja na każdą sytuację awaryjną jest bardzo szybka – dodaje Jolanta Maliszewska.
Jak dotąd, do KM wpłynęło jedno zażalenie na funkcjonowanie komunikacji zastępczej: dotyczyło ono przepełnienia w dwóch autobusach obsługujących kurs relacji Łochów (6:52) - Tłuszcz (8:00). W związku z tym realizacja tego kursu będzie przez kilka kolejnych dni poddana szczególnej obserwacji. Gdyby taka sytuacja się powtarzała, podjęta zostanie decyzja o wzmocnieniu kursu o dodatkowy autobus. Do KM dotarły także głosy podróżnych dotyczące postulatu przywrócenia kursowania części autobusów przyśpieszonych bezpośrednio z Łochowa do Tłuszcza. Obecnie taka możliwość jest analizowana i niewykluczone, że prawdopodobnie już od czwartku 15 stycznia wprowadzona zostanie drobna zmiana w rozkładzie jazdy autobusów i planie obsługi kursów rozkładowych, w wyniku której część porannych kursów przyspieszonych z Sadownego w kierunku Tłuszcza odjedzie w mniejszym zestawieniu, które zostanie uzupełnione do pełnego stanu (4, 5, a nawet 6 autobusów) w Łochowie.