Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania firm Porr i Astaldi od wyników przetargu na pierwszy etap modernizacji linii Rail Baltica z Warszawy do Tłuszcza. Przetarg wygrało konsorcjum Torpol, PUT Intercor i Polimex-Mostostal ceną 1,6 mld zł brutto.
Odwołanie konsorcjum Porr, Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury w Krakowie oraz "Budus" SA zostało w piątek odrzucone z uwagi na złożenie go przez podmiot nieuprawniony - Odwołanie zostało nieprawidłowo podpisane - tłumaczy Małgorzata Stręciwilk, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej.
Wczoraj KIO oddaliła drugie odwołanie - firmy Astaldi. - Nie potwierdziły się zarzuty dotyczące nierpawidlowego wykluczenia wykonawcy - mówi Stręciwilk. Astaldi zaoferowało w przetargu kwotę 1,52 mld złotych, jednak zostało wykluczone z postępowania. Powodem było spóźnienie w przedłużeniu terminu związania ofertą. Było to konieczne, ponieważ oferty w przetargu zostały otwarte w lutym, a wyboru wykonawcy PKP PLK dokonała dopiero w czerwcu.
Zgodnie z warunkami przetargu zwycięska ofert zostanie wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (80 proc.), czasu realizacji zamówienia (15 proc.) oraz długości okresu rękojmi za wady (w 5 proc.). Dwa ostatnie kryteria nie wpłyną jednak na wybór, gdyż wszyscy oferenci zaproponowali taki sam okres realizacji zamówienia wynoszący 33 miesiące (3 miesiące któszy od określonego przez PKP PLK). Identyczny jest także okres gwarancji na wykonanie modernizacji - 60 miesięcy.
Projekt zakłada modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 60 km. W pierwszym etapie zmodernizowane zostaną wszystkie elementy infrastruktury, z jednoczesnym dostosowaniem niektórych jej elementów do prędkości 200 km/h. Dotyczy to torów, peronów i obiektów inżynieryjnych, urządzeń trakcyjnych i układów zasilania oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. W planach jest budowa skrzyżowań wielopoziomowych (likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn). Zaplanowano również instalację systemu ERTMS.
Na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna zamówienie przewiduje dobudowę dodatkowej pary torów dla ruchu podmiejskiego. Modernizacja przyniesie wiele udogodnień pasażerom. Pojawi się now przystanek - Mokry Ług, perony będą przystosowane dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, zbudowane zostaną przejścia podziemne, mają być zamontowane megafony i oprogramowanie, które umożliwią automatyczne przekazywanie komunikatów. Komunikaty będą nadawane na ustalony sygnał z zewnątrz (np. z urządzeń sterowania ruchem kolejowym lub z czujników ruchu pociągu). Informacje nadawane będą w języku polskim oraz dwóch językach obcych (angielskim i rosyjskim). Stacje i przystanki wyposażone będą w system wyświetlaczy na peronach i w budynku dworca. dodatkowo na przystankach Mokry Ług, Zielonka Bankowa, zainstalowane będą megafony, zegary i oznakowanie stałe, a na przystankach Kobyłka Osów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna oraz na stacjach Zielonka, Wołomin zainstalowane będą wyświetlacze, megafony, zegary i oznakowanie stałe.
Oprócz tego dla mieszkańców posesji zlokalizowanych w pobliżu linii kolejowej przewiduje się budowę ekranów, aby do minimum ograniczyć wpływ akustyczny przejeżdżających pociągów.
Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to część linii kolejowej E 75, która ma priorytetowe znaczenie. Jest to część transeuropejskiego korytarza wchodzącego w skład sieci TEN-T. W części kolejowej jest nazwany „Rail Baltica” - łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Ma duże znaczenie, ponieważ jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.