Partnerzy serwisu:
Prawo

Jurkiewicz: Raport NIK jest szokujacy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Jurkiewicz: Raport NIK jest szokujacy
– Opublikowany przez Najwyższą Izbę Kontroli „Bezpieczeństwo Ruchu Kolejowego w Polsce” w sposób jasny i dobitny jako główną przyczynę negatywnej oceny bezpieczeństwa wskazuje złą jakość infrastruktury kolejowej w Polsce – komentuje Wojciech Jurkiewicz, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

W grudniu najwyższa Izba Kontroli bardzo nisko oceniła bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Izba podkreśliła, że system zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ma wiele istotnych luk. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Najwyższa Izba Kontroli wystąpiła z  licznymi zaleceniami do wszystkich instytucji związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Więcej na ten temat tutaj.

– Raport jest szokujący. Pomimo, iż przewoźnicy kolejowi od wielu lat w działalności operacyjnej każdego dnia muszą sobie radzić z nagłymi zmianami rozkładu jazdy, zamknięciami awaryjnymi torów, uszkodzonymi rozjazdami, wadliwymi semaforami, ryzykownymi jazdami na sygnał zastępczy, itd. i ponoszą z tego tytułu idące w miliony zł koszty (np. objazdów, przestoju taboru, utraty klientów), to jednak ich zgromadzenie w raporcie firmowanym przez Najwyższą Izbę Kontroli – a więc organizacji publicznej cieszącej się bardzo wysokim zaufaniem społecznym – musi być jasnym sygnałem dla wszystkich odpowiedzialnych za polską kolej, że tak dalej być nie może.

Kradzieże jak na Dzikim Zachodzie

– Raport wymienia szereg nieprawidłowości wszystkich najważniejszych organów władz kolejowych. Do najpoważniejszych zarzutów należy zaliczyć m.in.: nierzetelne przestrzeganie procedur systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS) w tym brak nadzoru nad realizacją procedury pn. „Utrzymanie linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej”, nadużywanie stosowania procedur awaryjnych z użyciem sygnału zastępczego, sięgająca nawet kilku lat eksploatacja niesprawnych rozjazdów czy kilkunastodniowa zwłoka w usuwaniu usterek urządzeń srk – dodaje Jurkiewicz.


– Co więcej, spowodowane złym stanem infrastruktury i stosowane jako główne remedium na zagrożone bezpieczeństwo ruchu kolejowego masowe ograniczenia prędkości – zamiast poprawiać sytuację - nakręcają błędne koło spadku bezpieczeństwa. Pociągi jadące z prędkością 20 km/h o wiele częściej padają łupem mafii trudniących się kradzieżami towarów z pociągów. Proceder ten – szczególnie rozpowszechniony na Śląsku – bardzo negatywnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Często bezpośrednio narażeni na niebezpieczeństwo z rąk przestępców są członkowie drużyn trakcyjnych. W niektórych rejonach normą stało się konwojowanie pociągu przez uzbrojonych konwojentów, co mocno przypomina realia Dzikiego Zachodu – podkreśla prezes ZNPK.

Kluczowa jest infrastruktura

– Aby zatrzymać błędne koło spadku bezpieczeństwa, potrzeba masowego programu restytucji polskiej infrastruktury kolejowej tak, aby pociągi mogły jeździć sprawnie i szybko. Z tego względu budujący jest np. program rozjazdowy, dzięki któremu wydatnie spadnie ryzyko wykolejenia w bardzo newralgicznym momencie przejazdu pociągu przez rozjazd. To jednak nie wystarczy. Na terenie całej sieci PKP PLK istnieje wiele punktów i odcinków, które wciąż można określić jako „ryzykowne”. Niestety, część z nich nie jest uwzględniana w planach inwestycyjnych na perspektywę 2014-2020 – ubolewa Jurkiewicz.

– Liczymy, że Raport NIK rzuci nowe światło na dyskusję o bezpieczeństwie kolejowym w Polsce i pozwoli skupić się na tym, co kluczowe: odpowiedniej jakości infrastruktury kolejowej. Jazda po zepsutym rozjeździe czy przy wadliwie działających urządzeniach srk nie będzie bezpieczniejsza nawet gdyby szkolenie maszynisty miało trwać 10 lat – podsumowuje prezes ZNPK.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

 Wspólne działania UTK i NIK

Prawo i polityka

Wspólne działania UTK i NIK

UTK 18 sierpnia 2016

MIB zawiadamia prokuraturę po raporcie NIK o PKP

Prawo i polityka

MIB zawiadamia prokuraturę po raporcie NIK o PKP

Jakub Madrjas 25 kwietnia 2016

Konflikt interesów w raporcie NIK o PKP SA?

Prawo i polityka

Grupa PKP zaskoczona negatywną oceną NIK

Prawo i polityka

Grupa PKP zaskoczona negatywną oceną NIK

PKP SA / ms, rynek-kolejowy.pl 24 listopada 2015

Zobacz również:

 Wspólne działania UTK i NIK

Prawo i polityka

Wspólne działania UTK i NIK

UTK 18 sierpnia 2016

MIB zawiadamia prokuraturę po raporcie NIK o PKP

Prawo i polityka

MIB zawiadamia prokuraturę po raporcie NIK o PKP

Jakub Madrjas 25 kwietnia 2016

Konflikt interesów w raporcie NIK o PKP SA?

Prawo i polityka

Grupa PKP zaskoczona negatywną oceną NIK

Prawo i polityka

Grupa PKP zaskoczona negatywną oceną NIK

PKP SA / ms, rynek-kolejowy.pl 24 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5