Japoński koncern Hitachi jest gotowy do przejęcia włoskiego podmiotu produkującego tabor kolejowy – firmy AnsaldoBreda. Podmiot to część grupy Finmeccanica, która pozbywa się nierentownych spółek, by zmniejszyć zadłużenie. Grupa już wyraziłą zgodę na sprzedaż.
Grupa Finmeccanica skupia przemysł głównie lotniczy i obronny, jednak wśród spółek grupy znajduje się także przedsiębiorstwo produkujące tabor kolejowy. Firma AnsaldoBreda znana jest z produkcji pociągów (także dla metra) oraz tramwajów – głównie w Europie, lecz również w Stanach Zjednoczonych i w Maroku. Produkcja firmy nie jest jednak na tyle duża, by mogła ona swobodnie konkurować ze światowymi gigantami, dlatego udziały spółki grupa próbowała sprzedać już kilkakrotnie w przeciągu czterech lat, jednak m.in. skandale korupcyjne opóźniły ten proces.
Japończycy coraz bliżej rynku europejskiego
Dzięki przejęciu AnsaldoBredy, japoński koncern Hitachi umocni swoją pozycję w Europie. Grupa już w minionym roku, w związku z pozyskaniem kontraktu na produkcję taboru dla Wielkiej Brytanii, uruchomiła w Londynie swój duży oddział zajmujący się inwestycjami kolejowymi. W miejscowości Newton Aycliffe w północno-wschodniej Anglii powstaje także hala produkcyjna, w której zostanie zbudowanych 596 członów pociągów zestawionych w 92 składy.
Bój o branżę automatyki
Japońskiemu koncernowi zależy także na przejęciu części udziałów w firmie Ansaldo STS zajmującej się automatyką kolejową. Dzięki temu kolejowa oferta Hitachi będzie kompleksowa, a firma znacząco zwiększy swoją konkurencyjność na rynku europejskim. Wiadomo jednak, że Hitachi będzie mieć konkurentów – chińskie firmy CNR oraz CSR Corp, które również chcą wejść na rynek europejski. Przynętą jest technologia ERTMS znana w firmie Ansaldo STS, która pomogłaby wejść Chińczykom na europejski rynek.
AnsaldoBreda mocno stracił na wiarygodności potencjalnych klientów w ostatnich latach, kiedy to realizował dostawy pociągów Fyra do obsługi linii dużych prędkości. Producent miał kilkuletnie dostawy w opóźnieniach, dostarczony tabor miał nie radzić sobie z zimowymi warunkami atmosferycznymi. Ujawniono także liczne usterki, a ostatecznie zamawiający wycofali się z kontraktu i wystąpili na drogę sądową, by walczyć o odszkodowanie.
Transakcja między japońskim koncernem Hitachi a grupą Finmeccanica obniży zadłużenie włoskiej grupy o 15% – o około 600 mln euro.