NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jakie są plany inwestycyjne przewoźników towarowych do 2030 roku?

| Urząd Transportu Kolejowego 03.09.2021 2,3k

Jakie są plany inwestycyjne przewoźników towarowych do 2030 roku?
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
– W ostatnich 10 latach wzrasta znaczenia transportu intermodalnego. Zmiany te potwierdzają plany inwestycyjne związane z taborem kolejowym. Urząd Transportu Kolejowego na podstawie sprawozdań rocznych przeanalizował potrzeby oraz perspektywy inwestycyjne przewoźników w zakresie zakupu oraz modernizacji pojazdów kolejowych – czytamy w raporcie instytucji.
Perspektywa 2022-2025

Do 2025 r. certyfikowani przewoźnicy towarowi planują zakup 21 nowych lokomotyw (14 z napędem elektrycznym oraz 7 z napędem spalinowym) oraz 12 używanych (5 elektrycznych oraz 7 spalinowych). Znacznie więcej pojazdów trakcyjnych przewoźnicy zamierzają odnowić lub zmodernizować.

Pełnej modernizacji podlegać mają 93 lokomotywy (60 elektrycznych oraz 33 spalinowe), natomiast do odnowienia przeznaczone zostaną 22 lokomotywy (3 elektryczne oraz 19 spalinowych). Długi cykl życia taboru trakcyjnego pozwala przewoźnikom eksploatować te pojazdy przez ponad 30 lat, regularnie je odnawiając lub modernizując.

Przewoźnicy kolejowi w coraz większym stopniu korzystają z lokomotyw należących do zewnętrznych przedsiębiorstw zajmujących się dzierżawą taboru kolejowego, dlatego poza aktywnością przewoźników, należy spodziewać się wielu inwestycji realizowanych przez krajowe oraz zagraniczne przedsiębiorstwa ROSCO (Rolling Stock Company, pol. przedsiębiorstwo taboru kolejowego).

Tab. 1 Plany inwestycyjne przewoźników towarowych w latach 2022-2025, tabor trakcyjny



Rozwój transportu intermodalnego wzmaga potrzeby rynku w zakresie taboru kolejowego przystosowanego do przewozu kontenerów lub ciągników siodłowych. Przewoźnicy w perspektywie do 2025 roku planują zakup aż 783 wagonów platform. Ponadto, planowane są inwestycje w 30 nowych wagonów specjalnych oraz 200 wagonów węglarek (110 budowy normalnej oraz 90 budowy specjalnej). Nowi przewoźnicy na rynku rozważają zakup 50 używanych wagonów węglarek budowy normalnej.

Przewoźnicy kolejowi planują również poddanie wagonów węglarek stosownym naprawom oraz modernizacjom. Łącznie prawie 1 300 wagonów węglarek zostanie odnowionych lub zmodernizowanych w ramach realizowanego cyklu napraw.

Tab. 2 Plany inwestycyjne przewoźników towarowych w latach 2022-2025, tabor doczepny



Perspektywa 2026-2030

W drugiej połowie dekady planowane jest kontynuowanie prac związanych z modernizacją oraz odnowieniem posiadanego przez przewoźników towarowych taboru. W latach 2026-2030 planowane jest wykonanie modernizacji 169 lokomotyw (100 elektrycznych oraz 69 spalinowych) oraz odnowienie 8 lokomotyw spalinowych.

Wśród planów zakupowych przewoźników na drugą dekadę warto wyróżnić większą aktywność przewoźników w zakresie zakupu lokomotyw na własność. W latach 2026-2030 przewoźnicy zamierzają zakupić 53 nowe lokomotywy (28 elektrycznych oraz 25 spalinowych) oraz jedną używaną lokomotywę spalinową.

Tab. 3 Plany inwestycyjne przewoźników towarowych w latach 2026-2030, tabor trakcyjny



Przewoźnicy kolejowi nie wykluczają również dalszych inwestycji w nowe wagony platformy do przewozu jednostek intermodalnych. W latach 2026-2030 planują zakup 200 nowych wagonów platform oraz 170 wagonów specjalnych. Modernizacji oraz odnowieniu podlegać mają przede wszystkim wagony węglarki budowy normalnej, z czego 332 ma zostać w pełni zmodernizowanych, natomiast 31 odnowionych.

Tab. 4 Plany inwestycyjne przewoźników towarowych w latach 2026-2030, tabor doczepny





Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5