NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jakie pociągi dla Kolei Wielkopolskich?

| Martyn Janduła 29.12.2016 788

Jakie pociągi dla Kolei Wielkopolskich?
Doświadczenia z czteroczłonowymi składami skłoniły KW do zainteresowania się składami dłuższymiFot. Koleje Wielkopolskie
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił wreszcie zapowiadany przetarg na zakup nowych 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamawiający właśnie udostępnił szczegółowy opis zamówienia pojazdów, co pozwoliło podejrzeć, jakimi pociągami będą wkrótce mogli jeździć pasażerowie.
Z końcem roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego rozpisał przetarg, w którym mowa jest o zakupie 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Postępowanie przetargowe potrwa do początku lutego, a szacowana kwota zakupu brutto to prawie 200 mln zł. Zadanie to jedna z części programu rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup nowego i modernizację starego taboru dla wojewódzkich przewozów kolejowych.

Do 160 km/h

Pociągi mają mieć prędkość eksploatacyjną nie mniejszą niż 160 km/godz. Przewoźnik przewiduje, że pojazdy będą pokonywać w średniodobowym przebiegu do 600 km. Ich maksymalny nacisk osi na tor nie może być większy niż 18,5 tony. Podłoga w pojeździe ma znajdować się na wysokości 760 mm nad poziomem główki szyny, zaś jej procent w stosunku do długości przedziałów pasażerskich ma wynosić co najmniej 90%. Długość elektrycznego zespołu trakcyjnego pomiędzy sprzęgami końcowymi ma wynieść nie więcej jak 92 metry.

Co najmniej 240 miejsc siedzących

Składy mają mieć wyłącznie drugą klasę. Przejścia międzywagonowe będą otwarte, a przedsionki wydzielone od części pasażerskiej. Szklane drzwi oddzielające przedsionek od przedziału pasażerskiego będą dwustronne i suwane, zaś w obszarze przedziałów WC dopuszcza się zastosowanie drzwi skrzydłowych.

W pojeździe przewidziano minimum 240 miejsc siedzących, z czego tylko maksymalnie 10 może być uchylnych. W przypadku miejsca dla osób stojących, zamawiający oczekuje co najmniej 290 miejsc, przy założeniu że 4 osoby mieszczą się na 1m kw. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwie toalety w systemie zamkniętym. Dopuszczalna emisja hałasu w przedziałach pasażerskich przy maksymalnej prędkości nie może przekroczyć 70 dB. O odpowiednią temperaturę ma zadbać klimatyzacja z automatycznym systemem regulacji, która znaleźć się ma w całym pociągu, również w kabinie maszynisty.

Wygodne fotele

Układ siedzeń w rzędzie to 2+2 w ustawieniu naprzeciwległym i szeregowym. Dodatkowo zapewnione ma być przejście o szerokości nie mniejszej niż 600 mm. Podziałka siedzeń ma wynosić minimum 1900 mm dla układu naprzeciwległego i 800 mm dla układu szeregowego. Wymiar podziałki mierzony jest na wysokości zagłówka pomiędzy tylnymi powierzchniami oparć foteli. W zamierzeniu zamawiającego fotele mają być wygodne wyposażone w wyprofilowane zagłówki pokryte naturalną skórą oraz drewniane podłokietniki. Pasażerowie będą mieli ponadto możliwość skorzystania z gniazdka znajdującego się pod każdą parą foteli.

Zamawiający przewidział w pociągu 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo w pojeździe zainstalowane mają zostać stojaki do przewozu co najmniej czterech rowerów. Stojak ma umożliwiać przewóz roweru w pozycji pionowej. Wejście ma środka pojazdu ma umożliwić 8 par drzwi. Zamawiający wymaga jednej pary drzwi na stronę każdego członu napędnego i po dwie pary w członach pozostałych. Standardowo drzwi będą odskokowo-przesuwane o prześwicie co najmniej 1400 mm. Nadwozie pojazdu ma być wykonane z aluminium lub stali o minimalnej odporności na korozję na 10 lat.

Bilet kupisz w każdym członie

Na pokładzie każdego pociągu znajdzie się aż 5 automatów biletowych – po jednym w każdym członie. Dodatkowo zamawiający przewiduje zainstalowania w każdym przedsionku wejścia do pojazdu okablowanie dla czterech czytników Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej (PEKA). W każdym przedsionku oraz przedziale zamontowane zostaną również tablice LCD z informacją pasażerską o przekątnej minimum 38 cali oraz monitory reklamowe.

Pociągi mają być również wyposażone w czujki zliczające pasażerów. Producent ma je zainstalować nad każdymi drzwiami wejściowymi. Dodatkowo dla pasażerów dostępna na pokładzie ma być także bezprzewodowa sieć wi-fi.

Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykonał przedmiot zamówienia w terminie do 18 miesięcy od dnia podpisania umowy. Szacowany koszt zamówienia określono na 198,9 mln zł brutto. Oferty ocenione zostaną pod kątem ceny – 60%, ilości stałych miejsc siedzących – 30% oraz okresu gwarancji – 10%. Przetarg trwa do 8 lutego 2017 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5