Koleje Mazowieckie prowadzą ciekawą inicjatywę, mającą na celu zatrudnianie doświadczonych profesjonalistów. Na początku lipca ruszyła kolejna, piąta już edycja kursu zawodowego dla przyszłych maszynistów, organizowanego przez KM.
Pokoleniowa luka, jaka powstała w zawodzie maszynisty, stanowi dziś dla przewoźników kolejowych poważny problem. Jak radzą sobie Koleje Mazowieckie z zapobieganiem trudnej sytuacji kadrowej w spółce? Przewoźnik odpowiada, że od kilku lat organizuje kursy zawodowe dla swoich przyszłych pracowników.
- Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników kolei związane jest ze stałym wzrostem ilości wykonywanej pracy przewozowej pociągów KM. Większość przeprowadzanych w spółce rekrutacji dotyczy pracowników drużyn konduktorskich, a także stanowisk związanych z bezpieczeństwem i ruchem pociągów takich, jak maszynista pojazdu trakcyjnego, rewident taboru czy ustawiacz - poinformowały Koleje Mazowieckie
Koleje Mazowieckie posiadają licencję na przeprowadzanie kursów zawodowych w zakresie zawodów związanych z bezpieczeństwem i ruchem pociągów, wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Szkoleniowcy KM, w oparciu o opracowany przez Koleje Mazowieckie podręcznik, przeszkolili dotychczas 165 kandydatów na maszynistę. Jak się dowiadujemy, w najbliższym czasie spółka planuje zatrudnienie na to stanowisko około stu osób. We wtorek, 1 lipca 2014 roku rozpoczęła się V edycja szkolenia na licencję maszynisty dla 45 osób. Uczestnikami szkoleń są pracownicy KM, chętni spoza spółki, a także osoby skierowane przez Urzędy Pracy.
Spółka informuje, że współpracuje ponadto ze szkołami, kształcącymi uczniów w kierunkach związanych z obsługą ruchu pociągów. Spółka od początku swojej działalności jest patronem klasy o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie. W 2013 roku spółka zawarła porozumienie ze starostą wołomińskim, dotyczące objęcia przez KM patronatem uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych, uczęszczających do klas o profilu mechanicznym i elektrycznym. Uczniowie tych szkół mogą odbyć praktyki zawodowe w sekcjach napraw i eksploatacji taboru, dzięki czemu mają możliwość zdobycia praktycznego doświadczenia.