Partnerzy serwisu:
Pasażer

Jak dojechać koleją z Białegostoku do Wrocławia w 3 godziny i 15 minut?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Jak dojechać koleją z Białegostoku do Wrocławia w 3 godziny i 15 minut?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPendolino we Wrocławiu
Budowa Kolei Dużych Prędkości wciąż pozostaje projektem odległym, mimo że obecny rząd Prawa i Sprawiedliwości coraz częściej bierze pod uwagę rozpoczęcie prac projektowych nad siecią szybkich pociągów w Polsce. Korzyści z „polskich TGV” w ramach KDP mieliby nie tylko pasażerowie największych miast, o czym przekonywano podczas ostatniej konferencji w Instytucie Kolejnictwa.

Ostatnie prace studialne dotyczyły przebiegu linii od granicy Polski do Wrocławia oraz połączenia Poznań – granica Niemiec. Zakończono je w grudniu 2015 roku. Już wcześniej zakończono prace przedprojektowe dla połączenia potocznie nazywanego „Ygrek”, które łączyłoby Warszawę z dworcem Łódź Fabryczna, skąd moglibyśmy dojechać do Poznania i Wrocławia. Wiadomo, że polskie szybkie pociągi miałyby poruszać się po linii Y z prędkością 350 km/h.

– Mówiąc o połączeniach KDP w Polsce, należy brać pod uwagę, że chociaż w sposób bezpośredni łączą one największe aglomeracje, to zasięg ich oddziaływania obejmie aż 18 mln mieszkańców Polski. Dlatego przyniosą korzyści dla całej rzeszy Polaków – oceniła Agata Pomykała z Instytutu Kolejnictwa.

Szybciej nie tylko między największymi miastami

Szybkie połączenia skutkowały by bowiem skróceniem czasu jazdy nie tylko pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem – czyli po sieci kolei dużych prędkości zaplanowanej do realizacji w pierwszej kolejności (nie wiadomo jednak wciąż – kiedy). Na konferencji podano konkretne czasy przejazdu „możliwe do realizacji”, gdy zbudujemy już linię Y.

I tak na przykład przy wykorzystaniu południowej odnogi linii Y oraz zmodernizowanej Rail Baltiki czas przejazdu między Wrocławiem a Białymstokiem (obecnie minimum 5 godzin i 49 minut) mógłby wynieść 3 godziny i 30 minut, a w ocenie „RK” nawet 3 godziny 15 minut. Podobny czas przejazdu uzyskalibyśmy, według analityków z Instytutu Kolejnictwa, w przyjazdach między Warszawą a Szczecinem, z wykorzystaniem północnego odcinka Y i przeznaczonej do modernizacji w tej perspektywie linii Poznań – Szczecin (obecnie najszybsze pociągi kursują między tymi miastami z czasem 4 godzin i 57 minut). Z Lublina do Poznania jechalibyśmy 3 godziny i 15 minut, a do Wrocławia (oczywiście więc przez Warszawę) o 5 minut dłużej.

Zdaniem Agaty Pomykały z IK nowe możliwości pojawiłyby się także w innych relacjach, omijających Warszawę. Dzięki wykorzystaniu odcinka Y między Łodzią a Poznaniem pociągi Kraków – Poznań, (dziś w najszybszym na tej trasie spędzimy 5 godzin i 8 minut) kursowałyby między miastami w czasie ok. 2 godzin i 30 minut. Specjalistka z IK podkreśla, że połączenia, które wyjeżdżają poza najszybsze odcinki linii istnieją od lat z powodzeniem na zachodzie Europy.

KDP szansą dla producentów taboru i wykonawców infrastruktury

Sporo głosów na temat możliwości budowy linii KDP pojawiło się podczas Kongresu Kolejowego w Gdańsku. Zdaniem Lesława Kuzaja z Alstomu warto wprzęgnąć w ten projekt wszystkich doświadczonych producentów taboru kolejowego w Polsce.

– W przyszłości największe firmy oferujące tabor mogłyby wyprodukować pierwszy polski pociąg dużych prędkości. Najlepiej, by rozpoczęły jego budowę w konsorcjum, podobnie jak w latach 70-tych stało się we Francji (Alstom – Bombardier) przy budowie pierwszych pociągów TGV, czy ICE w Niemczech, gdzie Bombardier współpracował z Siemensem i Alstomem. Jest to korzystne dla takiego projektu, bowiem producenci pracują nad zadaniami w zależności od posiadanych kompetencji – powiedział Lesław Kuzaj, szef polskiego oddziału Alstomu, który do Polski dostarczył już pierwsze szybkie pociągi Pendolino.

Z kolei Skanska – duży wykonawca inwestycji kolejowych – jest przekonana, że projekt KDP mógłby po 2023 roku być szansą na rozruszanie polskiej gospodarki. Zdaniem Przemysława Janiszewskiego, inwestycję taką jak KDP powinno się realizować w partnerstwie publiczno–prywatnym.

– W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest wzmianka o tym, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad tymi kolejami. Przed 2020 rokiem chcemy zaproponować pewien wariant ich rozwoju – powiedział w listopadzie Mateusz Morawiecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5