– Bardzo mnie cieszy mnie duża troska portali takich jak Rynek Kolejowy, o terminową realizację inwestycji kolejowych. Zwracam jednak uwagę, że czymś innym jest opóźnienia w inwestycjach a czymś innym zmiany harmonogramu realizacji – powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Ireneusz Merchel odniósł się do tekstu, który
ukazał się na portalu „Rynek Kolejowy” na początku września. Prezes zarządu spółki, która obecnie jest w trakcie największego programu inwestycyjnego w historii polskiej kolei ocenił, że ponad 80% zmian harmonogramy wynika z przyczyn obiektywnych, których wcześniej nie można było przewidzieć.
– Były przypadki, że dokumentacje projektowe przygotowywane w poprzednich latach nie zawierały dokładnej analizy podtorza lub zakładały jedynie delikatny lifting obiektów inżynieryjnych – ocenił Ireneusz Merchel, który w swoich wystąpieniach na Forum Ekonomicznym wielokrotnie zaznaczał, że obecnie prowadzone prace mają być wykonywane solidnie, tak aby zabezpieczyć bezpieczne i bezproblemowe prowadzenie ruchu na okres 20 lat i więcej.
– Dobrym przykładem zmian, które wpływają na harmonogram jest linia Częstochowa – Zawiercie, gdzie planowano pozostawienie kilkudziesięcioletnich starych słupów trakcyjnych. Zmieniliśmy to w trakcie realizacji, co skutkuje nowym terminem zakończenia inwestycji – powiedział prezes PLK. Wiele z przyczyn zmian terminu zakończenia modernizacji kolejowych szlaków wynika też, w ocenie prezesa Polskich Linii Kolejowych z przyczyn, których nie można było wcześniej przewidzieć. Tu podał np.
zlokalizowanie bunkrów na warszawskie linii obwodowej, które trzeba było zachować, a to wymagało dodatkowych działań.
Ireneusz Merchel przypomniał, że dzięki staraniom PLK udało się
zwiększyć kwotę do realizacji Krajowego Programu Kolejowego, dzięki czemu jest on obecnie warty ponad 70, a nie tak jak poprzednio, 66 miliardów. – Liczymy na to, że pojawią się jeszcze dodatkowe środki finansowe, aby w pełnym zakresie, do końca bieżącej perspektywy unijnej zakończyć odcinek Warszawa – Białystok i rozpocząć odcinek Białystok - Ełk oraz modernizację linii 202 od Gdyni do Słupska – powiedział.