Partnerzy serwisu:
Biznes

Inwestycyjna nieudolność PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
01-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Inwestycyjna nieudolność PKP PLK
Nie jest tajemnicą, że PKP PLK ma poważne problemy z realizacją inwestycji. Do ogłaszanych przez nią planów należy więc podchodzić z bardzo dużą ostrożnością. Brak dostatecznej liczby sprawnie prowadzonych inwestycji to główna przyczyna złego stanu infrastruktury kolejowej w Polsce wynika z opublikowanych na początku kwietnia wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli przeprowadzonej w spółce PKP PLK.

Zdaniem kontrolerów NIK nieudolność inwestycyjna PKP Polskich Linii Kolejowych jest wynikiem wieloletnich zaniedbań. Izba dostrzega, że w ostatnim czasie wzrosła liczba przedsięwzięć zmierzających do zmodernizowania infrastruktury kolejowej. Nie zmienia to faktu, że ponad połowa skontrolowanych inwestycji prowadzonych przez PKP PLK ma opóźnienia. Sięgają one nawet 29 miesięcy w stosunku do pierwotnie ustalonych terminów.

Zgodnie z wieloletnim programem łączna kwota na inwestycje kolejowe ma wynieść 19,2 mld zł, w tym 13,7 mld zł w ramach POIiŚ i 1,5 mld zł z regionalnych programów operacyjnych. Zdaniem NIK zarządca infrastruktury kolejowej nie jest jednak wystarczająco przygotowany organizacyjnie i kadrowo do terminowej realizacji inwestycji. PLK miały trudności z pozyskaniem środków w ramach POIiŚ.

Szanse na wyjście z zapaści

Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK, mówił, że już czynione są przygotowania projektów na nową perspektywę 2014-2020. Kolej ma rozwijać się w dwóch obszarach. Pierwszym z nich jest transport intermodalny, a drugim przewozy aglomeracyjne. – Wydajemy duże pieniądze na modernizację i zyskujemy dosyć dużo w zakresie czasu przejazdu, natomiast dojeżdżamy do aglomeracji i się zapychamy, ponieważ […] nie ma separacji ruchu – mówił Andrzej Pawłowski i dodał, że przyszła perspektywa to ostatni gwizdek na likwidację zatkanych aglomeracji.

Ile pieniędzy trafi na kolej w 2013 r.? Spółka PKP PLK chce w tym roku wydać 6-7 mld zł na modernizację torów kolejowych. Ryszard Sikora, naczelnik w Departamencie Transportu Kolejowego Ministerstwa Transportu, mówił, że resort pracuje obecnie według Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych w zakresie infrastruktury i do 2015 r. zamierza przeznaczyć na ten cel 26 mld zł. Jakie są oczekiwania resortu? – Oczekujemy prawie 5000 km modernizacji linii, podniesienia prędkości na 3900 km torów, podniesienia nacisku osiowego na przeszło 3000 km torów, zabudowy nowych rozjazdów w liczbie ponad 4000 sztuk, modernizacji w różnym zakresie, począwszy od budowy, a skończywszy na zwykłej wymianie nawierzchni przejazdowej 2200 przejazdów kolejowych w poziomie szyn i zabudowy około 400 skrzyżowań dwupoziomowych – wyliczał Ryszard Sikora.

Wiele firm z branży budowlanej jest uzależnionych od spółki PKP PLK. W grupie Trakcja posiadała ona 46-proc. udział w przychodach ze sprzedaży w 2012 r. Od początku istnienia tej grupy, PKP PLK są głównym klientem w strukturze odbiorców. W przypadku grupy ZUE spółka PKP PLK była głównym odbiorcą realizowanych w ubiegłym roku usług w zakresie remontów i budowy infrastruktury kolejowej, z udziałem w sprzedaży usług o wartości 13%. Sprawia to, że przyszłość tych grup spoczywa w rękach PKP PLK i planowanych inwestycjach.



To tylko fragment artykułu. Cały artykuł w najnowszym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 05/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

Infrastruktura

PKP PLK wykona roboty budowlane na linii 71

jar, Rynek Kolejowy 08 lutego 2018

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Na styku kolei i samorządów

jar, Rynek Kolejowy 03 lutego 2018

Przetarg na nadzór nad modernizacją Krakowskiego Węzła Kolejowego

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5