NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Inwestor wybrany. To PFR obejmie udziały w Pesie

| Jakub Madrjas 02.03.2018 624

Inwestor wybrany. To PFR obejmie udziały w Pesie
Fot. Adam Kilian
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", to Polski Fundusz Rozwoju będzie podmiotem, który zainwestuje w Pesę. Państwowa spółka otrzymała wyłączność na negocjacje z największym krajowym producentem taboru. 
Bydgoski producent taboru przeżywa problemy. Część z nich udało się rozwiązać dzięki podpisanej w listopadzie umowie kredytowej z konsorcjum banków z PKO BP jako liderem. Wciąż jednak występują problemy z uzyskaniem gwarancji finansowych dla realizacji kontraktów.

Banki zastrzegły sobie w umowie możliwość wprowadzenia zmian w zarządzie spółki. Kolejnym punktem umowy było znalezienie do końca marca inwestora, który pomoże Pesie w procesie restrukturyzacji. Jak informowaliśmy niedawno, w wyścigu pozostali tylko Polski Fundusz Rozwoju i czeska Škoda Transportation. Wcześniej zainteresowane objęciem akcji w Pesie były też m. in. firmy hiszpańskie, chińskie oraz Stadler.

Polski Fundusz Rozwoju ma wyłączność

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", wyłączność na negocjacje z właścicielami Pesy otrzymał ostatecznie Polski Fundusz Rozwoju. Kontrolowana przez Skarb Państwa spółka będzie teraz ustalać warunki inwestycji. Według założeń, podniesie ona kapitał w firmy w zamian za części akcji spółki. Jej założyciele, m. in. wieloletni prezes Tomasz Zaboklicki, wciąż mają mieć w niej udziały.

- Pesa zakończyła ważny etap procesu pozyskiwania inwestora. Po analizie przedstawionych ofert zdecydowano, że dalsze negocjacje, na zasadzie wyłączności, będą prowadzone z Polskim Funduszem Rozwoju. Do czasu zakończenia rozmów, ze względu na ich poufność, nie będziemy udzielać żadnych informacji w tej kwestii, ani też komentować podjętych na tym etapie decyzji - poinformował Szef Zespołu PR Pesy Maciej Grześkowiak.

PFR spłaci pożyczkę Pesy

Według "Rzeczpospolitej", do końca marca PFR spłaci 300 mln zł pożyczki, jaką Pesa zaciągnęła w bankowym konsorcjum, aby utrzymać płynność, ale obie strony będą potrzebowały prawdopodobnie kilku miesięcy, aby osiągnąć ostateczne porozumienie. Pesa i PFR mają już wspólny pool taborowy - Rail Capital Partners.

Teraz ustalane będą szczegóły transakcji. Warto przypomnieć, że największy krajowy konkurent Pesy - Newag ogłosił w listopadzie, że zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju w zakresie ewentualnego przejęcia części udziałów. W rękach państwowych jest też fabryka FPS H. Cegielski. To oznacza, że rozpoczął się proces konsolidacji polskich producentów taboru.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (497)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (497)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5