Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

IK: Węzeł łódzki wymaga prac poprawiających przepustowość

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
IK: Węzeł łódzki wymaga prac poprawiających przepustowość
Przepustowość linii będzie przeszkodą w rozwoju kolei w regionie łódzkim – przekonuje Szymon Klemba z Instytutu Kolejnictwa. Wskazuje on na duże trudności z przyjęciem wzmożonego ruchu na każdej z wychodzących z Łodzi tras i proponuje pakiet rozwiązań mający pozwolić na zwiększenie liczby połączeń, m.in. budowę nowych mijanek na liniach kutnowskiej i łowickiej.

Warszawski Instytut Kolejnictwa podsumował wczoraj swoje dotychczasowe prace dotyczące infrastruktury w łódzkim węźle kolejowym. Głównym wnioskiem płynącym z referatu Szymona Klemby z IK jest konieczność dość znaczących inwestycji w poprawę przepustowości zarówno przebiegających przez region łódzki linii, jak i poszczególnych stacji.

Zdaniem przedstawiciela Instytutu w wypadku zwiększenia ruchu o charakterze aglomeracyjnym czy regionalnym problemy w tym zakresie pojawią się na praktycznie każdej z wychodzących z Łodzi tras, a także m.in. na wyjeździe z Łodzi Kaliskiej czy w Gałkówku. Wskazywał on też, że liczba połączeń w wielu relacjach zwiększy się po planowanej budowie tunelu średnicowego pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z łącznikiem do Żabieńca.

 – Poza tym postawa władz województwa wobec transportu kolejowego jest teraz bardzo pozytywna – mówił. – Daje to nadzieje na wyciągnięcie kolei z zapaści – przekonywał. Mówił jednk, że choć już obecnie zwiększono liczbę połączeń na szeregu tras, to barierą w dalszym rozwoju mogą okazać się właśnie względy infrastrukturalne, które są w dużej mierze niezależne od działań władz regionu.

Zmiany konieczne i na liniach jedno-, i dwutorowych

Trudności z obsługą ewentualnego zwiększonego ruchu pociągów pojawić się mogą bowiem nawet na dwutorowej linii nr 14 w kierunku Sieradza. Z jednej strony na odcinku do Zduńskiej Woli poza ruchem pasażerskim prowadzony jest dość intensywny ruch towarowy, z drugiej – długi szlak ze Zduńskiej Woli do Sieradza ma długość aż kilkunastu kilometrów, co w oczywisty sposób znacznie komplikuje układanie rozkładów jazdy, szczególnie w godzinach szczytu. – Ten długi szlak można by rozdzielić na pół posterunkiem odstępowym. Na odcinku Łódź – Zduńska Wola sugerujemy natomiast ze względu na intensywność ruchu zastosowanie samoczynnej blokady liniowej – mówił Szymon Klemba.

Innego rodzaju trudności związane są z prowadzeniem ruchu na dwóch ważnych ciągach wybiegających z Łodzi na północ: do Kutna i Łowicza. – Ze względu na istnienie węzła autostradowego w okolicach Strykowa, co daje szanse na rozwój, może się okazać, że na linii nr 15 znacznie wzrośnie ruch towarowy. Wtedy trzeba by albo zagęścić posterunki, albo dobudować fragmenty drugiego toru – stwierdził prelegent. Jego zdaniem zasadne może okazać się też podzielenie najdłuższego szlaku Domaniewice – Łowicz Przedmieście lub dobudowanie tam drugiego toru. Szlak ten jest bowiem znacznie dłuższy niż pozostałe na tej linii, które rozłożone są względnie równomiernie.

Problemem linii kutnowskiej są natomiast długie szlaki powstałe po likwidacji części posterunków ruchu: Zgierz Północ, Grotniki, Sierpów i Gawrony. Mogłyby one zostać odbudowane w swoich dawnych lokalizacjach lub w pewnym przesunięciu, w miejscach dostosowanych już do obecnych uwarunkowań. – Dokładne ich położenie powinno być wyznaczone przy pomocy modelu informatycznego – podkreślał Szymon Klemba.

Po modernizacji funkcjonalność niektórych stacji spadła

Oddzielną kwestią jest początkowy, miejski fragment biegnącej do Kutna linii nr 16 pomiędzy Widzewem a Zgierzem. – Zdolność przepustowa wynosi tam jedynie 1,5 pary na godzinę, tzn. jeden pociąg w jednym kierunku i dwa w przeciwnym – przypomniał przedstawiciel IK. To wymusza prowadzenie ruchu aglomeracyjnego z niską częstotliwością, zwłaszcza że z linii korzstać będą od 13 grudnia także pociągi TLK. Znaczenie krótkiego fragmentu linii może też wzrosnąć po otwarciu tunelu średnicowego, kiedy stanie się on naturalnym objazdem na wypade awarii w tunelu. Wówczas tak niska przepustowość może przyczynić się do paraliżu węzła.

Zdaniem Szymona Klemby wskazana jest także przebudowa stacji Zgierz. – Jest tam za dużo przebiegów sprzecznych i za mało krawędzi peronowych – ocenił. Inne posterunki, których układ ogranicza przepustowość, to Gałkówek, Płyćwia i Rogów (po modernizacji linii nr 1 niemożliwe jest tam wyprzedzanie się pociągów bez blokowania ruchu z przeciwka) czy Łódź Kaliska (wciąż korzysta się tam z prowizorycznego, jednotorowego wyjazdu w kierunku Chojen).

Jakie rozwiązania w tunelu?

Szymon Klemba podkreślał, że przepustowość w latach kolejnych będzie w dużej mierze determinowana także rozwiązaniami, które zostaną zastosowane na stacji Łódź Fabryczna i w tunelu średnicowym. – Ważne, aby węzeł w tunelu [rozgałęzienie wylotów w stronę Łodzi Kaliskiej i Żabieńca] był dwupoziomowy. Dobrze byłoby też, żeby przynajmniej jeden z planowanych przystanków pośrednich został wybudowany jako stacja. To zwiększy płynność ruchu na co dzień i zwiększy możliwość reagowania w sytuacjach awaryjnych – ocenił.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5