Partnerzy serwisu:
Biznes

IGTL: Stawki nie powinny być zatwierdzone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
IGTL: Stawki nie powinny być zatwierdzone
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego złożyła szereg uwag do projektu stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Urząd Transportu Kolejowego nie uwzględnił tych uwag. - IGTL zgłaszała postulat generalny o niezatwierdzenie przedstawionych stawek – czytamy w komentarzu Izby.

Niżej prezentujemy komentarz Izby Gospodarczej Transportu Lądowego:


Urząd Transportu Kolejowego po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego z dnia 24 sierpnia zatwierdził stawki jednostkowe opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK na rozkład jazdy 2012/2013  bez zmian, tj. zgodnie z wnioskiem złożonym do UTK 10 maja 2012.
Postępowanie administracyjne prowadzone przez  UTK przy udziale IGTL i Fundacji Pasażerów Synergia od maja do sierpnia 2012 nie spowodowało żadnych zmian stawek. Stało się tak pomimo zgłaszania przez IGTL szeregu zastrzeżeń. Żadne z nich nie zostało uwzględnione.
Cena dostępu wynika ze stawek jednostkowych, parametru pociągu i kategorii linii. Zarówno w zakresie przewozów towarowych jak i pasażerskich elementy te są znacząco różne dla poszczególnych przewoźników.

Według informacji PKP PLK wzrost średniej ceny dostępu wynosi w nowym cenniku 4,77 proc. Jednak wg wyliczeń jednego z przewoźników pasażerskich wzrosty opłat wyniosą nawet do 49 proc. Z kolei jeden z wiodących przewoźników towarowych w wyniku analiz ustalił wzrosty opłat na średnio 10 proc. Przeprowadzenie szczegółowych analiz utrudnia fakt, że zmianie uległy kategorie poszczególnych linii, zwłaszcza że w czasie obowiązywania rozkładu jazdy 2012/2013 może dojść do podwyższenia kategorii linii w związku z np. zakończeniem remontu oznaczającym podniesienie dopuszczalnej prędkości jazdy. Taki wzrost jest poza jakąkolwiek kontrolą.

Generalnie proponowane nowe stawki są znacznie wyższe niż w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy. W ujęciu ogólnym, wzrost zawiera się w przedziale od ok. 6 do 60 proc. w zależności od kategorii linii kolejowej oraz masy brutto pociągu. Szczególnie drastyczne są podwyżki stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury, które dla przewoźników towarowych są najbardziej dotkliwe w przedziale tonażowym od 600 do 1100 ton brutto.

IGTL zgłaszała postulat generalny o niezatwierdzenie przedstawionych stawek ponieważ wzrost kosztów przyjętych do wyliczenia stawek znacząco wykraczał ponad inflację i był naszym zdaniem nieuzasadniony. Szczególnie nieuzasadnione jest doliczania kosztów utrzymania SOK. Tak samo koszty obsługi finansowej inwestycji chociaż zgodne z naszym prawem są jednak sprzeczne z dyrektywami unijnymi. Kolejnym naszym postulatem jest rozdzielenie kosztów związanych z ruchem pasażerskim od kosztów związanych.

Przyjęty cennik będzie miał negatywny wpływ na kondycję transportu kolejowego w Polsce i pogłębi nierówności w traktowaniu gałęzi transportu na korzyść transportu samochodowego. W czasie kiedy obniża się koszty korzystania z infrastruktury dla transportu samochodowego utrzymywanej z budżetu państwa (opłaty za korzystanie z autostrad) podwyższa się i tak już nadmiernie wysokie koszty infrastruktury kolejowej utrzymywanej w całości z opłat pobieranych od przewoźników. IGTL zdaje sobie sprawę z tego, że aby stawki dostępu do infrastruktury mogły stymulować rozwój (albo przynajmniej pomóc zachować udział w rynku) transportu kolejowego potrzebna jest właściwa polityka państwa. Na początek należałoby przywrócić podstawowe cele Funduszu Kolejowego, który miał finansować utrzymanie torów. Należałoby także przyjąć formę działania PKP PLK analogiczną do systemu zarządzania infrastruktura drogową.

Bez decyzji politycznych i finansowania infrastruktury z budżetu żadne zmiany struktury i wysokości stawek nie spełnią oczekiwań przewoźników. Zmiany te powodują tylko przesunięcia obciążeń z tytułu korzystania torów z jednej grupy przewoźników na inną.

Bez tych decyzji nie usuniemy barier działania transportu kolejowego takich jak: zły stan infrastruktury kolejowej, brak ewidentnych korzyści z zakończonych inwestycji ze względu na "wąskie gardła" itd.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

inf. pras oprac. JM 12 listopada 2020

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5