Partnerzy serwisu:

Holandia: Dworce kluczowe w budowaniu wizerunku kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 01/02 2014

Podziel się ze znajomymi:

W Holandii powstało specjalne Biuro ds. Architektury Kolejowej. Badania pokazują, że podróżni odbierają czas oczekiwania na przystanku jako trzy razy dłuższy niż jest w rzeczywistości – doświadczenia z korzystania z obiektów dworcowych są zatem niezwykle ważne dla wizerunku kolei. O swoich działaniach na rzecz kolei opowiada Koen van Velsen, pełnomocnik Biura.

Witold Urbanowicz, „Rynek Kolejowy”: Jaki był powód ustanowienia Biura ds. Architektury Kolejowej?

Koen van Velsen, pełnomocnik ds. architektury kolejowej: Bureau Spoorbouwmeester powstało w 2001 r., powołane przez władze NS (narodowy przewoźnik) i ProRail (zarządca infrastruktury kolejowej) jako niezależna doradcza organizacja w zakresie projektów architektonicznych i designu w sektorze kolejowym. Wszystkie te jednostki dążą do osiągnięcia wysokiej jakości na kolei. ProRail i NS podjęły wspólnie działania na rzecz wzniesienia doświadczeń z podróży koleją na wyższy poziom. Polityka wizerunku kolei (po holendersku Spoorbeeld), zawierająca wytyczne projektowe, odgrywa w tym istotną rolę – została opracowana z przeświadczenia, że współpraca wszystkich zainteresowanych stron będzie skutkować powstaniem jasnej i rozpoznawalnej tożsamości sektora kolejowego. To z kolei przełoży się na pozytywne doświadczenia pasażerów z podróży. Silny wizerunek ułatwia też poprawę funkcjonalności stacji – zwiększa radość z podróżowania i oferuje lepszą perspektywę komercyjną dla wszystkich zainteresowanych stron. 

Jakie stoją przed państwem zadania?

- W okresie od powstania pracowaliśmy głównie nad opracowaniem i wdrażaniem polityki Spoorbeeld. Biorąc pod uwagę protokół, określający ramy i warunki współpracy między NS, ProRail i Bureau Spoorbouwmeester, nasza organizacja jest uprawniona do rozwijania, zarządzania i wdrażania Spoorbeeld. Wspomniana polityka jest podstawą naszego działania. Inspirujemy wszystkie podmioty związane z holenderską koleją do jej stosowania w najlepszy możliwy sposób. Bureau Spoorbouwmeester zapewnia doradztwo – zarówno pożądane i zamówione, jak i nie – w zakresie zadań projektowych. Nasza praca koncentruje się wokół wszystkich sfer związanych z doświadczeniami, jakie podróżni mają z korzystania z usług kolei – stacji, ich wystroju, otoczenia, a także wpisywania torów w miejski i wiejski krajobraz. Obejmuje to zadania dotyczące projektowania przestrzennego, wzornictwa przemysłowego, zabytków, grafiki, sztuki i tożsamości marki.

Każdego dnia koleją podróżują setki tysięcy osób. Sieć kolejowa jest nieodłącznym elementem holenderskiego krajobrazu. Obiekty publiczne o takiej randze zasługują na zaprojektowanie i ukształtowanie z niezwykłą troską. Oczywiście jest to trudne i wymagające zadanie. Pasażerowie i firmy z branży potrzebują rozpoznawalnej marki kolei, podczas gdy samorządy i inne podmioty oczekują kolei, która przyczyni się do poprawy jakości miast, wiosek i krajobrazów.

Jakie działania podjęło Biuro do tej pory?

- Bureau Spoorbouwmeester jest w stanie połączyć różne poziomy planowania przestrzennego. Dostarczając wiedzy i doświadczenia oraz dokonując przeglądu realizowanych projektów transportu publicznego, biuro może stymulować zespoły projektowe – jako niezależny gracz – w celu osiągnięcia zintegrowanych rozwiązań. Do naszych najważniejszych zadań należy:

  • opracowywanie, wdrażanie polityki wizerunkowej Spoorbeeld i zarządzanie nią;
  • współpraca przy projektach ProRail i NS w zakresie np. wyposażenia stacji, wizji informacji pasażerskiej oraz definiowania zakresu modernizacji i transformacji (projekt Pretting Wachten – Komfortowe Oczekiwanie);
  • współpraca z Atelier Rijksbouwmeester (Biuro Naczelnego Architekta Rządu) i miejskimi planistami. Zespół ten odgrywa kluczową rolę w dyskusji i ocenie projektów we wszystkich fazach planowania i realizacji.

Jaki jest cel projektu Pretting Wachten?

- To projekt wykonywany przez ProRail, który za punkt wyjścia bierze nasze sugestie i politykę Spoorbeeld. Jego celem jest poprawa poczekalni i stref oczekiwania na małych stacjach niewielkim nakładem, przy stosunkowo małych środkach. Potrzeba ta została zidentyfikowana na podstawie analizy kilku małych stacji i badań satysfakcji wśród pasażerów. Rada Doradcza tego projektu, składająca się z holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska, ProRail, NS i Bureau Spoorbouwmeester, przełożyła ten problem na zadanie dla projektantów. Zaangażowano też artystów, architektów budynków i krajobrazów, a także projektantów wnętrz. Otrzymaliśmy w ten sposób szeroki zakres koncepcji i rozwiązań, odmiennych dla każdej stacji. Propozycje spotkały się ze sporym uznaniem pasażerów na stacjach, gdzie udało się je już wdrożyć. Te zmiany zainspirowały też zainteresowane strony do działań na obiektach czekających jeszcze na modernizację.


Więcej w najnowszym magazynie "Rynek Kolejowy. Zapraszamy do prenumeraty i do Salonów Empik. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

CBA: Przetarg na dworzec w Olsztynie był ustawiony. Są zatrzymania

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

CBA: Przetarg na dworzec w Olsztynie był ustawiony. Są zatrzymania

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5