Zarząd firmy Renfe przymierza się do wybrania partnera dla spółki zależnej państwowego przewoźnika – Renfe Mercancías, zajmującej się działem przewozów towarowych. Hiszpański operator kolejowy chce przekształcić sekcję przewozów towarowych w operatora logistycznego, aby ograniczyć straty przewoźnika.
Plan zakłada, że Renfe ogłosi przetarg, aby spośród zainteresowanych podmiotów wybrać jednego partnera, który zostanie właścicielem maksymalnie do 49% udziałów w spółce Renfe Mercancías. Operacja zostanie przeprowadzona poprzez zwiększenie całkowitego kapitału przyszłego operatora logistycznego, w którego dzisiejsza spółka zależna ma zostać przekształcona.
Nieoficjalnie mówi się, że partnerem dla Renfe Mercancías mogłaby zostać grupa Deutsche Bahn. Już kilka lat temu przewoźnik podpisał porozumienie o współpracy z Kolejami Hiszpańskimi, m.in. obejmujące sprawy "procesu liberalizacji rynku". Wśród zainteresowanych wymienia się także francuską kolej – SNCF.
Cały proces musi jeszcze dostać zielone światło od hiszpańskiego rządu, który określi harmonogram procesu, doprecyzuje szczegóły przetargu, a także wartość, o jaką kapitał spółki zostanie zwiększony. W minionym roku Hiszpanom udało się poprawić wyniki finansowe przewoźnika towarowego, dzięki czemu zmniejszono straty – w porównaniu do roku 2013 – o 20 mln euro. Wciąż jednak wynik został zamknięty na dużym minusie i sięgnął 54 mln euro strat. Wstępnie 49% udziałów przewoźnika jest wycenianych na kwotę co najmniej 190 mln euro.
Hiszpanie przymierzają się do znalezienia partnera dla sekcji przewozów towarowych już od ponad dwóch lat. To jednak tylko jeden z ważniejszych procesów zachodzących w państwowym przedsiębiorstwie. Renfe już zostało podzielone na cztery podmioty: dwóch operatorów – przewozów towarowych i przewozów pasażerskich, firmę leasingową oraz spółkę zajmującą się utrzymaniem infrastruktury. Wszystko po to, by ograniczyć straty i poprawić rentowność kolei.