Koleje Hiszpańskie Renfe ogłosiły przetarg na dostawę pociągów kdp. Ramowy kontrakt będzie obejmował dostawę maksymalnie 30 pociągów. Mają one rozpędzać się do prędkości 320 km/h. Budżet inwestycji może opiewać nawet na 2,6 mld euro.
Przetarg został podzielony na dwie części. Postępowanie obejmujące podstawową część przetargu ma zostać rozstrzygnięte najpóźniej do maja przyszłego roku. Wówczas zostanie podpisany kontrakt na dostawę 15 pociągów dużych prędkości o rozstawie kół 1435 mm. Tym samym zostanie wzmocniona flota dzisiejszych 129 pociągów. Pierwsze składy powinny trafić do Renfe w roku 2018.
Kontrakt zawiera również opcję dostawy kolejnych piętnastu pociągów, które mają być przystosowane zarówno do poruszania się po sieci kdp, jak i tradycyjnej. Umowa ramowa zawiera także zapis o utrzymaniu pociągów przez kolejnych 30 lat, z opcją przedłużenia utrzymania o kolejnych 10 lat.
W zależności od ostatecznej decyzji co do liczby zamówionych pociągów, kontrakt będzie wart od 1,1 do 2,6 mld euro (maksymalna cena uwzględnia koszty 40-letniego utrzymania). Pierwotnie w ramach tego samego zamówienia planowano większe zakupy. Renfe przymierzało się pierwotnie do zakupu 30 pociągów przystosowanych do poruszania się tylko po sieci kdp oraz 10 do pracy na sieci zarówno kdp, jak i konwencjonalnej.
Realizacja dostaw w ramach planowanego przetargu ma być uzależniona od tempa oddawania do użytku kolejnych linii dużych prędkości, ale zapotrzebowanie na pociągi kdp w Hiszpanii jest bardzo duże, szczególnie że tylko w najbliższych miesiącach sieć szybkich połączeń kolejowych wzbogaci się o kolejne kilometry nowych linii. Zakup to także m. in. przygotowania hiszpańskiej kolei do czekającej ją liberalizacji rynku w sektorze przewozów pasażerskich.