Adif – hiszpański zarządca infrastruktury kolejowej, planuje w tym roku otworzyć nowe odcinki linii kolei dużych prędkości. Dzięki temu znacząco zwiększy się zasięg pasażerskiej sieci kdp, lepiej komunikując w ten sposób Madryt z pozostałymi regionami kraju.
Hiszpania, pomimo sporych trudności finansowych, nie zamierza rezygnować z inwestycji w infrastrukturę kolei dużych prędkości. I choć kraj podjął kroki zmierzające do obniżenia kosztów budowy tego typu linii, to sieć kdp Hiszpanii systematycznie rośnie.
Na liście nowych linii jest m.in. trasa na północny zachód od Madrytu. Odcinek Olmedo – Zamora – Sanabria ma długość 210 km, Vallolid – Venta de Baños – León – 163 km, a odcinek poprowadzony w tunelu Pajares Base – 50 km. Aby obniżyć koszty budowy linii, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarządca infrastruktury zdecydował się na wybudowanie odcinków jednotorowych na wybranych fragmentach linii.
Tak stało się między Olmedo i Zamorą oraz na trasie Vallolid – León – pomimo tego, że projekt uwzględniał linie w całości dwutorowe. Adif planuje także otworzyć 75-kilometrowy odcinek Venta de Baños – Burgos, mimo że prace torowe w dwóch kluczowych punktach nabrały sporego opóźnienia. Jest jeszcze jednak szansa, że linia będzie przejezdna do końca tego roku.
Południowy wschód i połączenie z Portugalią
W części południowo-wschodniej Hiszpanii Adif planuje uruchomić linię Monforte del Cid – Murcia, która będzie przedłużeniem trasy Madryt – Alicante o kolejne 62 kilometry.
Hiszpański rząd przymierza się również do uruchomienia części linii biegnącej z Hiszpanii do Portugalii, po której będą kursować zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Do tej pory udało się wybudować infrastrukturę na odcinku 165 km na trasie Plasencia – Badajoz. Póki co linia jest jednotorowa, ale gdy jej budowa dotrze do Madrytu, ruszą prace przy budowie drugiego toru.
Będzie też tabor
Niedawno minister robót publicznych i transportu Hiszpanii Ana Pastor poinformowała, że do 2018 r. kolejarze wzbogacą się o 40 nowych pociągów. 30 z nich posłuży do obsługi szybkich połączeń, a 10 pozostałych będzie wykorzystywanych do obsługi linii o różnych rozstawach szyn. Minister zapowiedziała również, że w 2018 r. Hiszpanie zauważą wyraźną poprawę w mapie połączeń kolejowych Hiszpanii.
Hiszpania bez wątpienia pozostaje liderem w budowie linii kolei dużych prędkości w Europie – na terenie kraju znajduje się ponad 3100 km tras przystosowanych do jazdy z prędkością ponad 300 km/h. Natomiast w rankingu światowym Hiszpanię wyprzedzają tylko Chiny.