Hiszpański rząd intensywnie pracuje nad budżetem na rok 2016. Ze wstępnych informacji wynika, że dla Ministerstwa Rozwoju priorytetem w branży kolejowej będą ponownie koleje dużych prędkości. Tymczasem cały budżet inwestycyjny dla kolei na rok 2016 ma wynieść blisko 5,5 mld euro.
W 2016 roku pieniędzy wydanych na kolej w Hiszpanii ma być więcej o 5% niż w roku 2015. Spośród kwoty 5,46 mld euro zaplanowanej do wydania na inwestycje kolejowe, aż 67% tej kwoty (ok. 3,68 mld euro) zostanie przeznaczonych na kolej dużych prędkości. Z tego 1,34 mld euro ma być zapewnione na tzw. korytarz śródziemnomorski (projekt obejmuje budowę linii 1435 mm z Barcelony do Walencji, Alicante oraz Murcji). Na szybkie połączenie pomiędzy Madrytem i Galicją (odcinek Olmedo – Vigo) planowana jest kwota 1,16 mld euro.
Na linię łączącą Madryt z północną Hiszpanią rząd chce przeznaczyć nieco ponad 1 mld euro, z czego w przyszłym roku za kwotę 466 mln euro ma być realizowany odcinek z Venta de Banos do miejscowości León oraz tunel w miejscowości Pajares. Natomiast na odcinek Valladolid – Venta de Banos – Vitoria oraz linię "Y" łączącą miejscowości: Vitoria, Bilbao i San Sebastián w Kraju Basków, rząd chce przeznaczyć nieco ponad 550 mln euro. Do tego ponad 208 mln euro jest planowanych na trasę z Madrytu do granicy z Portugalią.
Ministerstwo Rozwoju Hiszpanii proponuje także przeznaczenie ok. 585 mln euro na zarządzanie i utrzymanie linii kolejowych, a do tego 455 mln euro na program poprawy bezpieczeństwa – zarówno na budowanych, jak i istniejących liniach. Obejmuje to modernizację jednopoziomowych skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi do dwupoziomowych oraz instalację systemu ASFA.
Na konwencjonalną sieć kolejową hiszpańscy kolejarze przeznaczą w przyszłym roku najprawdopodobniej 420 mln euro. Prace będą obejmowały rewitalizacje linii oraz projekty elektryfikacji – zarówno tras dedykowanych transportowi pasażerskiemu, jak i towarowemu.
W planach zawarto także kwotę 287 mln euro na budowę oraz rozbudowę systemów kolei aglomeracyjnej w rejonie Barcelony, Girony i m.in. Tarragony. Również środki na kolej aglomeracyjną otrzyma Madryt.
Na początku 2015 roku minister robót publicznych i transportu Hiszpanii Ana Pastor poinformowała, że do 2018 r. kolejarze wzbogacą się o 40 nowych pociągów. 30 z nich posłuży do obsługi szybkich połączeń, a 10 pozostałych będzie wykorzystywanych do obsługi linii o różnych rozstawach szyn. Wszystko w związku z rozbudową infrastruktury kolejowej. Minister zapowiedziała również, że w 2018 r. Hiszpanie zauważą wyraźną poprawę w siatce połączeń kolejowych Hiszpanii.
Hiszpania bez wątpienia pozostaje liderem w budowie linii kolei dużych prędkości w Europie – na terenie kraju znajduje się ponad 3100 km tras przystosowanych do jazdy z prędkością ponad 300 km/h. W rankingu światowym Hiszpanię wyprzedzają tylko Chiny.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.