Partnerzy serwisu:

Handel dworcowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Dybalski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Handel dworcowy
Na Dworcu Centralnym w Warszawie trwa rozbudowa antresoli, na której już niedługo znajdzie się miejsce dla punktów handlowych i usługowych. To tylko jeden z wielu przykładów węzła komunikacyjnego, którego rola się zmienia. Dworzec coraz częściej staje się miejscem, w którym robi się zakupy, a niekoniecznie się podróżuje.

W Wielkiej Brytanii koleją można stosunkowo wygodnie przemieszczać się między miastami, a dworce i stacje często znajdują się w centrach miast, w miejscach, gdzie codziennie przewijają się tłumy ludzi. Każdy przechodzień jest więc potencjalnym klientem. Mimo wszystko zdziwienie wywołały zeszłoroczne pomiary na Liverpool Street Station, jednej z ważniejszych stacji w Londynie, które wykazały, że w ciągu roku skorzystało z niej 119 mln ludzi. Dlaczego się dziwiono? Bo w tym samym czasie na stacji sprzedano „zaledwie” 58 mln biletów. Nawet jeśli część odwiedzających znalazła się tam, by kogoś odebrać z pociągu albo skróciła sobie drogę, to i tak wiele osób, jeśli nie ponad połowa, skorzystało z dworca w innym celu niż podróż. Najczęściej – przyszli na zakupy.

Specjaliści ds. handlu i komercyjnego wykorzystania powierzchni z Network Rail, czyli tamtejszego zarządcy dworcowej infrastruktury (odpowiada za 19 największych brytyjskich dworców), który postanowił zbadać sprawę dogłębnie, doszli do rewelacyjnych dla siebie wniosków. Po pierwsze miliony ludzi, którzy odwiedzają dworce, nigdzie nie jadą. Na dworcu w Birmingham tę rzeszę określono na 10 mln osób rocznie. W Edynburgu czy Manchesterze na 6 mln rocznie. Po drugie obroty handlowe tylko na dworcach rosną szybciej niż obroty handlowe w całym kraju. I dotyczy to zarówno dworców w centrach miast, jak i na prowincji. Po trzecie wreszcie, to, że ludzie przychodzą na dworce robić zakupy, nie powoduje, iż jest mniej podróżnych. Innymi słowy dworce zyskują nową funkcję. Brytyjczycy starają się ten trend wykorzystać. Jak jest w Polsce?

Wspomniana przebudowa Centralnego trwa już od kilku lat i nie może się skończyć. Na razie na antresoli można zjeść w McDonaldsie i zrobić zakupy w Biedronce. Ale poważniejsze zakupy można z powodzeniem zrobić w położonych obok Złotych Tarasach czy w przepastnych podziemiach dworca, gdzie w szeregu korytarzy otwarte są sklepy ze wszystkim, czego dusza zapragnie. Galerie handlowe zbudowano też w pobliżu dworców w Katowicach czy Krakowie. Poznań jest przykładem skrajnym. Tam pod nazwą „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne” powstało coś, co jest de facto centrum handlowym z doczepionym do niego dworcem.

Pasażerom się to nie podoba. Nowy poznański dworzec skrytykowano i za sam wygląd (ponoć przypomina chlebak) i za złe rozwiązania komunikacyjne, ale przede wszystkim za brak funkcjonalności, który ma wynikać z tego, że budowano obiekt dla klientów, a nie dla pasażerów.

Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

CBA: Przetarg na dworzec w Olsztynie był ustawiony. Są zatrzymania

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

CBA: Przetarg na dworzec w Olsztynie był ustawiony. Są zatrzymania

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5