Grupa ZUE, jeden z liderów na rynku budownictwa infrastruktury komunikacyjnej, podsumowała dzisiaj (24 marca) wyniki finansowe za 2013 r. Mimo spadku sprzedaży, ZUE odnotowało wzrost zysków. Grupa wchodzi też na nowy rynek – budowy sieci przesyłowych wysokiego napięcia.
Rok 2013 r. był lepszy od poprzedniego. Co prawda przychody ze sprzedaży spadły o ok. 20% z 518 mln zł do 411 mln zł, ale skonsolidowany zysk netto sięgnął 5,6 mln zł – był o 133% wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej. – Lata 2012-2013 to okres przejściowy między starą a nową perspektywą finansową UE. Zysk netto i marże brutto uległy znaczącej poprawie – komentuje Arkadiusz Wierciński, członek zarządu ZUE SA.
ZUE pozostaje liderem, jeżeli chodzi o inwestycje w komunikację szynową w miastach. W zeszłym roku spółka realizowała przebudowę torowisk m.in. w GOP-ie i Szczecinie. Oprócz tego ZUE zdobyło szereg kontraktów na kolei – m.in. modernizację stacji Tunel na linii nr 8, przebudowę sieci trakcyjnej na linii 61 Kielce – Fosowskie, poprawę stanu technicznego linii 1, 133, 160, 186 na odcinku Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa (projektuj i buduj).
Obecny portfel zamówień Grupy znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,3 mld zł – z uwzględnieniem budowy dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew. Umowa na to zadanie jest teraz finalizowana. To pierwszy kontrakt ZUE w branży budowy sieci przesyłowych wysokiego napięcia.
Znaczące kontrakty już zawarte obejmują rozbudowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (Lipska – Wielicka), budowę tramwaju do Mehoffera w Warszawie, przebudowę linii tramwajowej od ronda Mogilskiego do pl. Centralnego w Krakowie, roboty budowlane na stacji Grodzisk Mazowiecki, zadania w ramach modernizacji linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra.
ZUE startuje w szeregu kolejnych przetargów, w tym na Słowacji na przebudowę linii tramwajowych w Koszycach. – Poszukujemy też kontraktów za granicą. Przyglądamy się kilku rynkom – także dalszych, poza UE – gdzie jest szansa na uzyskanie atrakcyjnych marż. Nie traktujemy ekspansji jako hasła. Chcielibyśmy jak najwięcej robić, a jak najmniej mówić o tym, co zamierzamy robić – mówi Wierciński. Przedstawiciele ZUE nie zdradzają na razie, jakimi dokładnie rynkami jest zainteresowana Grupa.
ZUE spodziewa się zwiększenia liczby kontraktów w najbliższych latach w związku z nową perspektywą UE. Wg szacunków PKP PLK w roku 2014 na inwestycje kolejowe trafi 9 mld zł (dla porównania w 2013 r. – 6,7 mld zł, w 2012 r. – 3,8 mld zł), wg szacunków ZUE wydatki w 2015 r. mogą sięgnąć 10 mld zł.