Partnerzy serwisu:
Biznes

Grupa PKP: Tworzymy bezpieczną kolej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Autor:

PKP S.A.

Data publikacji:
18-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Grupa PKP: Tworzymy bezpieczną kolej
Fot. SOK
Informacje o wypadkach kolejowych, które niedawno wydarzyły się w Niemczech oraz w Hiszpanii sprawiły, że coraz częściej zadajemy sobie pytania: Czy polska kolej jest bezpieczna?, Co robią kolejarze, aby na co dzień dbać o bezpieczeństwo pasażerów i ładunków?

Bezpieczeństwo niejedno ma imię

Dla Grupy PKP, w skład której wchodzą kluczowe spółki odpowiedzialne za przewozy pasażerskie, transport towarów czy modernizację i utrzymanie infrastruktury kolejowej, bezpieczeństwo miało i ma najwyższy priorytet. Mówiąc o bezpieczeństwie, należy popatrzeć na to zagadnienie nieco szerzej, przez pryzmat konkretnych obszarów czy – przyjmując perspektywę pasażera – różnych etapów podróży. Bezpieczna kolej to przede wszystkim monitorowane dworce, nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, zmodernizowana infrastruktura kolejowa i kolejowo-drogowa, coraz nowszy tabor, a także wspomagające pracę kolejarzy rozwiązania informatyczne. Wiele uwagi kolejarze poświęcają także diagnostyce pociągów i szlaków kolejowych, kupując specjalistyczne pojazdy i inwestując w profesjonalne laboratoria. Technika to jednak nie wszystko. Ogromny wpływ na poziom bezpieczeństwa mają wiedza i umiejętności pracowników oraz odpowiednie procedury i inne przepisy, które regulują ich pracę. To m.in. System Zarządzania Bezpieczeństwem, Polityka Bezpieczeństwa oraz specjalistyczne instrukcje. Spółki Grupy PKP są także jednymi z ponad 90 sygnatariuszy Deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa transportu kolejowego. Stan bezpieczeństwa polskiej kolei na bieżąco monitorują różne instytucje, m.in. Urząd Transportu Kolejowego. Przewoźnicy kolejowi, aby mogli uruchamiać pociągi, muszą otrzymać od UTK certyfikat bezpieczeństwa. W wyniku kontroli mogą go jednak stracić, pozbawiając się tym samym możliwości prowadzenia działalności. Przejdźmy jednak do konkretów.

Bezpieczny przejazd

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z faktu, że kolej jest znacznie bezpieczniejszym systemem transportowym niż transport drogowy. Tajemnica tkwi w jej specyfice: pociągi poruszają się po torach, czyli wydzielonych szlakach, według ściśle określonych reguł. Tory i stacje to świat, w którym przepisy są po to, by ich przestrzegać, m.in. z uwagi na technologie i procedury pozwalające kontrolować zachowania pracowników odpowiedzialnych za ruch pociągów. Na drodze wiele zależy od tego, kto prowadzi samochód. Niektórzy kierowcy lekceważą zasady, narażając tym samym na niebezpieczeństwo siebie, swoich bliskich i pozostałych uczestników ruchu. Na kolei nie ma na to miejsca.

I właśnie w miejscach, w których tory kolejowe spotykają się z drogami najczęściej dochodzi do wypadków. PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają narodową siecią linii kolejowych, unowocześniają przejazdy drogowo-kolejowe oraz budują bezkolizyjne skrzyżowania dróg i torów. Wypadki na przejazdach kojarzą się najczęściej z kolizjami pociągów i samochodów. Zazwyczaj dowiadujemy się o nich z mediów. Mniej znanym faktem są natomiast zdarzenia z udziałem pieszych, którzy przekraczają tory w miejscach niedozwolonych. Tylko od początku 2017 r. (do 9.11.2017 r.) miały miejsce 142 takie wydarzenia, w których zginęło 95 osób, a 26 zostało ciężko rannych! Celem kolejarzy jest… likwidacja przejazdów i przejść dla pieszych. Mogłoby się wydawać, że to przysłowiowe leczenie gorączki za pomocą tłuczenia termometru, ale w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Dzięki prowadzonym i planowanym inwestycjom kierowcy zamiast z przejazdów korzystają z tuneli i wiaduktów, a piesi z przejść podziemnych oraz kładek. Oczywiście wszystko zależy od natężenia ruchu pociągów i samochodów. Są takie skrzyżowania dróg i torów kolejowych, których nie trzeba likwidować – wystarczy unowocześnić. W tym roku zakładana jest modernizacja 350 przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja i budowa 50 skrzyżowań bezkolizyjnych. W ramach pierwszego etapu nowego programu na lata 2017-2020 zaplanowano prace na aż 182 przejazdach położonych na 73 liniach kolejowych. Podobne działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach prowadzi również spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która zarządza trasą towarową łączącą Zagłębie Dąbrowskie z granicą polsko-ukraińską.

Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku

Z tym zdaniem zgodzi się wielu, ale nie wszyscy o tym pamiętają. Aby przekonać do tej zasady wszystkich nieprzekonanych, od kilkunastu lat kolejarze z Polskich Linii Kolejowych prowadzą kampanię Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Ma ona na celu podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Od kilku lat adresatami kampanii są nie tylko kierowcy samochodów, ale także piesi, którzy przekraczają tory w miejscach niedozwolonych. Właśnie na tzw. dzikich przejściach co roku ginie wiele osób. W ramach kampanii przez cały rok edukowani są nie tylko obecnie kierowcy i piesi, ale też przyszli użytkownicy dróg. W ubiegłym roku przeprowadzono 700 prelekcji dla 35 000 młodych słuchaczy w szkołach i przedszkolach. Polskie Linie Kolejowe prowadzą także szkolenia dla instruktorów nauki jazdy.

Bezpieczną kolej tworzą ludzie

Wszystkie spółki Grupy PKP organizują dla swoich pracowników szkolenia okresowe, których odbycie jest niezbędne, by w dalszym ciągu mogli oni wykonywać swoją pracę. Dotyczy to szczególnie osób zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z obsługą pojazdów kolejowych. W tej grupie znajdziemy tak charakterystyczne dla kolei profesje jak maszynista, dyżurny ruchu, kierownik pociągu czy dróżnik. Tylko w PKP Polskich Liniach Kolejowych w zeszłym roku przeszkolono ponad 25 tysięcy osób! W czasie szkoleń wykorzystywane są i tradycyjne metody (wykłady), i nowoczesne narzędzia, takie jak symulatory sterowania ruchem na stacjach czy prowadzenia pociągów dla maszynistów. Pracownicy poddawani są także restrykcyjnym kontrolom w miejscach pracy. Zanim jednak podejmą pracę na tak odpowiedzialnych stanowiskach, muszą wykonać wiele badań lekarskich pozwalających ocenić ich stan zdrowia: fizycznego i psychicznego.

W ostatnich latach coraz więcej uwagi poświęca się opiece nad pracownikami, którzy narażeni są na silny stres. Dotyczy to m.in. maszynistów, dla których fakt potrącenia człowieka, mimo iż przeważnie nie mają możliwości zapobiegać takim wypadkom – jest bardzo dużym obciążeniem psychicznym. W połowie 2017 roku spółka PKP Cargo wprowadziła pilotażowy projekt psychologicznego wsparcia powypadkowego. Dzięki temu programowi pracownicy otrzymują wsparcie w postaci pomocy umożliwiającej szybszy powrót do równowagi emocjonalnej, minimalizowanie objawów ostrej reakcji na stres, przeciwdziałanie pojawieniu się zespołu stresu pourazowego czy wypalenia zawodowego. Podobny program kontynuują także PKP Intercity. Wsparciem powypadkowym objęci są maszyniści, ich pomocnicy oraz załogi konduktorskie.

Własna „policja” i nowe technologie

Nie wszyscy wiedzą, że na kolei działają specjalne służby porządkowe, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów i ich bagaży na stacjach, w pociągach i na dworcach. Patrolowane są również inne tereny kolejowe, m.in. stacje, na których znajdują się pociągi towarowe, co pozwala ograniczyć liczbę kradzieży ładunków oraz dewastacji. Ze Strażą Ochrony Kolei, bo tak nazywa się ta organizacja, mają do czynienia także osoby, które przechodzą przez tory w miejscach niedozwolonych. Każdej doby porządku w całym kraju pilnuje około 450 funkcjonariuszy. Dodatkowo dworce PKP S.A. pilnowane są przez zewnętrzne agencje ochrony. Ciekawostką jest, że swoją Straż Ochrony Kolei posiada także doskonale znana mieszkańcom Trójmiasta Szybka Kolej Miejska. Pracownicy SOK ściśle współpracują z policją, strażą graniczną i innymi służbami porządkowymi.

Człowieka wspiera technika, a dostępne obecnie na rynku technologie z powodzeniem mogą być wykorzystywane także na kolei. Ciekawym przykładem jest wykorzystanie dronów, dzięki którym można prowadzić działania prewencyjne i zapobiegać kradzieżom na bocznicach. Jednym z nowszych nabytków wśród latających bezzałogowców jest dron „Bielik”. To urządzenie z najwyższej światowej półki, a do tego w całości wymyślone, zaprojektowane i wykonane w Polsce. Podobnie jak inne drony wykorzystywane przez PKP Cargo dzięki kamerom o dużej rozdzielczości pozwala zidentyfikować na nagraniach potencjalnych sprawców kradzieży. Latające drony są praktycznie niesłyszalne, a dzięki swoje kolorystyce i niewielkim rozmiarom trudno je dostrzec. Mogą działać w każdych warunkach atmosferycznych oraz w nocy, ponieważ są wyposażone w kamery termowizyjne, które pozwalają dostrzec człowieka z odległości niemal kilometra!
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5