Partnerzy serwisu:
Biznes

Grupa PKP - sprzedane!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
29-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Janusz Zubrzycki

Podziel się ze znajomymi:

- Specyficzny kryzys stworzył bardzo korzystne warunki dla przeprowadzenia prywatyzacji aktywów Grupy PKP. Dopóki sytuacja na świecie nie ulegnie stabilizacji popyt na aktywa kolejowej będzie wysoki. Umożliwia to uzyskiwanie wysokich cen w postępowaniach prywatyzacyjnych. Za 2-3 lata będzie już za późno - uważa Janusz Zubrzycki, ekspert w Zespole Doradów Gospodarczych TOR. 

Konieczność prywatyzacji aktywów Grupy PKP jest bezdyskusyjna. Nie wliczając części infrastrukturalnej PKP PLK, nie ma żadnego finansowego i ekonomicznego uzasadnienia do ich dalszego funkcjonowania pod nadzorem właścicielskim państwa. Trzeba przeprowadzić prywatyzację wszystkich spółek wchodzących w skład Grupy PKP z pominięciem PLK. Cześć infrastrukturalna powinna, jak najszybciej rozpocząć funkcjonowanie na zasadzie GDDKiA. Prywatyzacji i stworzenie modelu funkcjonowania kolei, gdzie infrastruktura jest zarządzana przez PKP PLK, a cała reszta aktywów i spółek funkcjonuje na konkurencyjnym rynku jest rozwiązaniem najlepszym. Trwanie obecnego modelu, powoduje wymierne straty z punktu widzenia pasażera i przewoźników kolejowy ponieważ każdy model niekonkurencyjny utrzymuje koszty funkcjonowania kolei na wyższym poziomie niż w modelu konkurencyjnym. Nawet jeżeli te koszty nie są ponoszone bezpośrednio przez pasażerów i przewoźników są one ukryte w powiększającym się zadłużeniu tych spółek, utrzymywanych w końcowym rozliczeniu z podatków. Zwiększa się zadłużenie Państwa, czyli wszystkich podatników.

Głównym argumentem przeciwników prywatyzacji jest kryzys i przeświadczenie, że wpłynie on na niskie wyceny spółek i nieruchomości, będących w portfelu PKP SA. Gdyby był to standardowy kryzys byłoby to stwierdzenie słuszne. Prywatyzację należałoby odłożyć na inny czas. Jednak obecna sytuacja jest zupełnie inna. Obligacje krajów europejskich mają bardzo wysokie wyceny ponieważ nie są to inwestycje bezpieczne. Kapitał inwestycyjny od ponad roku musi kalkulować, że dotychczas bezpieczne inwestycji w obligacje są narażone na ryzyko niewypłacalności, a euro może w każdej chwili ulec dewaluacji. Obawy inwestorów są też związane z silną inflacją, która może zredukować nominalną wartość gotówki oraz posiadanych papierów skarbowych. Taki stan rzeczy tworzy nowy precedens w historii kryzysów finansowych. Inwestorzy szukają „bezpiecznej przystani” dla ulokowania kapitału na długi termin. Hossę przeżywa rynek kruszców, dzieł sztuki oraz innych aktywów, które są wymienialne, a ich wartość obiektywna czyli w przeliczeniu na koszyk dóbr w długim terminie nie ulega zmianie. Innymi słowy lepiej w dzisiejszych czasach mieć kilogram złota niż 1000 euro lub obligacje w tej walucie. Inwestorzy rozpoczęli też poszukiwanie stabilnych branż o niskiej elastyczności popytu. Sektor kolejowy, a w szczególności usługi przewozowe osób i dóbr mają niską elastyczność popytu, a aktywa niezbędne do świadczenia wszystkich usług na rynku kolejowym mają zazwyczaj bardzo długie okresy przydatności ekonomicznej. Zbiór powyższych argumentów tworzy logiczną całość, z której wynika, iż inwestycja w spółki z branży kolejowej jest bardzo atrakcyjną lokatą kapitału. Inwestorzy wolą mieć aktywa kolejowe wychodząc z bardzo prostego założenia. Przychód liczony w bochenkach chleba będzie zbliżony lub taki sam niezależnie od wartości euro lub złotówki.

Podsumowując, specyficzny kryzys stworzył bardzo korzystne warunki dla przeprowadzenia prywatyzacji aktywów Grupy PKP. Dopóki sytuacja na świecie nie ulegnie stabilizacji popyt na aktywa kolejowej będzie wysoki. Umożliwia to uzyskiwanie wysokich cen w postępowaniach prywatyzacyjnych. Za 2-3 lata będzie już za późno. Będzie wiadomo czy przetrwa euro, które kraje zbankrutują, a które nie. Znów do łask wrócą obligacje krajowe. Wtedy inwestorzy nie będą uciekać od euro lub obligacji i oferta aktywów kolejowych nie będzie tak atrakcyjna jak jest dzisiaj. Lata 2012-2013, z wyłączeniem części infrastrukturalnej PLK, powinny być latami prywatyzacji całej Grupy PKP, łącznie ze sprzedażą wszystkich nieruchomości komercyjnych.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5