W ciągu kilku najbliższych lat francuska kolej SNCF ma zmienić się nie do poznania jeśli chodzi o dostępność stacji i peronów, a w konsekwencji również pociągów dla osób niepełnosprawnych. Kolejarze, w ramach rządowego programu, planują zrealizować to duże przedsięwzięcie, by niepełnosprawni swobodnie mogli dostać się na pokład pociągów.
W ramach rządowego programu poprawy dostępności obiektów użyteczności publicznej, francuska kolej SNCF wyraziła zgodę na zainwestowanie kwoty 820 mln euro na poprawę jakości obsługi podróżnych z niepełnosprawnością ruchową. Ten duży proces inwestycyjny zostanie rozłożony na okres dziewięciu lat. Obejmuje on przede wszystkim obiekty zdefiniowane przez Ministerstwo Transportu jako krajowe punkty dostępności kolei dla niepełnosprawnych, ale nie tylko.
Projekt obejmie poprawę dostępności budynków dworcowych, peronów, kas biletowych, punktów informacji, a także taboru kolejowego. Dodatkowo dwadzieścia francuskich regionów będzie musiało opracować własne plany obejmujące poprawę dostępności do usług transportowych, za które te regiony odpowiadają. Cały projekt obejmie 737 punktów dostępu kolei dla osób niepełnosprawnych, z których 160 to punkty zdefiniowane jako państwowe, 207 to punkty znajdujące się na terenie regionu Île-de-France, a 370 – obiekty administrowane przez pozostałe regiony.
W ciągu najbliższych sześciu miesięcy zostaną przeprowadzone konsultacje dotyczące całego programu poprawy dostępności obiektów użyteczności publicznej. Ostatecznie część legislacyjna programu obejmująca kolej zakończy się podpisaniem porozumienia pomiędzy ministrem transportu Francji a szefami dwóch spółek kolejowych: SNCF Mobilités i SNCF Réseau. Porozumienie powinno zostać zawarte w marcu przyszłego roku, a cały projekt powinien zostać zrealizowany do roku 2024.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.