SNCF ma ambitny plan – do końca przyszłego roku chce umożliwić pasażerom korzystanie z Internetu w urządzeniach mobilnych w każdym pociągu pasażerskim kursującym po sieci kolejowej. Przewoźnik planuje wydać około 450 mln euro na zrealizowanie projektu upowszechnienia Internetu w pociągach.
Francuscy kolejarze szacują, że każdego dnia w obszarze sieci kolejowej aż 9,6 mln pasażerów może mieć urządzenia mobilne z dostępem do Internetu - głównie telefony i tablety, na pokładzie pociągu. Dlatego też przewoźnik planuje umożliwić każdemu dostęp do sieci.
Zasięg w każdym pociągu, WI-FI tylko w TGV
Pierwszym krokiem wartego 450 mln euro przedsięwzięcia ma być sprawdzenie, czy zasięg dotychczasowych sieci 3G i 4G jest wystarczający. W projekt będą zaangażowani wszyscy francuscy operatorzy telefonii komórkowej a także Urząd Regulacji Komunikacji elektronicznej i Poczty (ARCEP). Pewne jest, że w ramach realizacji projektu stanie wiele nowych masztów. Cały projekt ma być realizowany łącznie przez okres około trzech lat.
Dodatkowo, w ramach projektu ogłoszono niedawno przetarg na wyposażenie wszystkich szybkich pociągów TGV w dostęp do sieci WI-FI. Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty w czerwcu.
Za darmo na dworcach
W pierwszym kwartale 2014 roku stacje: Lille-Flandres oraz Avignon TGV zostały wyposażone w darmową sieć WI-FI. Do końca minionego roku projekt rozszerzono o kolejne stacje, dzięki czemu dziś bezpłatna sieć WI-FI jest dostępna dla pasażerów na 128 dworcach. Kolejarze zdecydowali się na dwóch operatorów – Nomosphère oraz Wi-Fi Metropolis. Francuska kolej jako pierwsza w Europie zaoferowała pasażerom darmowy dostęp do Internetu na stacjach na tak dużą skalę. Już teraz SNCF zapowiada, że jeśli projekt się sprawdzi, to w kolejnych latach usługa będzie rozszerzana o kolejne lokalizacje. Niewykluczone, że za kilka lat z bezpłatnego Internetu będzie można skorzystać na wszystkich francuskich stacjach. Jest ich łącznie ponad trzy tysiące.
Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Oficjalnym partnerem wydarzenia są Koleje Ukraińskie (UZ) - podczas konferencji będzie można nawiązać kontakt z ukraińskim rynkiem taborowym.
Więcej na temat konferencji.