Partnerzy serwisu:

Francja przyjęła plan ratowania połączeń intercity

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IRJ/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Francja przyjęła plan ratowania połączeń intercity
Inwestycje w tabor, poprawa jakości oferowanych usług oraz nowy kontrakt między rządem a przewoźnikiem – to najważniejsze punkty strategii ratowania francuskich połączeń dalekobieżnych, którą przyjął właśnie francuski rząd. Proponowana zmiany mają ocalić sieć połączeń TET, poprawiając jednocześnie ich rentowność.

Już w roku 2010 francuski rząd podpisał porozumienie z Kolejami Francuskimi SNCF w sprawie poprawy sytuacji w siatce połączeń dalekobieżnych TET (Trains d’Equilibre du Territoire). Pomimo tego w ciągu ostatnich pięciu lat malała liczba pasażerów (na przestrzeni lat 2010-2014 wyniki pogorszyły się o 20%), a dodatkowo strata za rok 2014 sięgnęła 330 mln euro. Prognozy zakładają, że bez działań naprawczych może ona sięgnąć w roku 2016 aż 450 mln euro.

Są konkretne pomysły

W związku z trudną sytuacją połączeń dalekobieżnych, rząd, w odpowiedzi na opublikowany pod koniec maja raport specjalnej komisji badającej przyczyny pogarszającej się kondycji połączeń TET, zapowiedział konkretne działania zmierzające do utrzymania siatki dalekobieżnych przewozów. Plan naprawczy ma zostać wdrożony na trzech poziomach. Przede wszystkim rząd planuje nową umowę z operatorem połączeń – SNCF Mobilités, która zastąpi porozumienie z 2010 roku. Kluczową zmianą będzie to, że Ministerstwo Transportu będzie miało większy wpływ na kształt siatki połączeń. Powstanie również specjalny organ doradczy, którego zadaniem będzie koordynowanie współpracy pomiędzy rządem a władzami poszczególnych regionów w sprawie chociażby dopasowywania rozkładów i tras pod kątem potrzeb regionów. Nowa umowa będzie obowiązywała na lata 2016-2020.

Drugie ważne działanie ma dotyczyć przystosowania taboru do wymagań współczesnych pasażerów. W tym celu zostaną przeprowadzone konsultacje, które dadzą odpowiedź na to, jakie są oczekiwania podróżnych względem połączeń. Konsultacje mają też przynieść odpowiedź na to, jak powinny wyglądać połączenia nocne, którym ubyło najwięcej pasażerów. Choć rząd zdaje sobie sprawę, że dla niektórych pociągów nocnych nie ma już ratunku (pasażerów odebrały im pociągi TGV), to jednak są linie z potencjałem, na których potrzebne są działania zachęcające pasażerów do podróży (Paryż – Briançon, czy Paryż – Rodez/Latour de Carol).

Trzeci, prawdopodobnie najważniejszy punkt planowanych zmian, to kompletna modernizacja taboru TET. Francuski rząd daje sobie na to czas do 2025 roku. Szacowany koszt nakładów, jakie trzeba będzie w związku z tym ponieść, to ok. 1,5 mld euro. Modernizacja ma ruszyć na koniec tego roku. Pojawią się też zupełnie nowe pociągi. W 2013 roku za ponad pół miliarda euro zostały zamówione 34 pociągi Coradia Liner firmy Alstom. Pierwsze z nich wyjadą na tory pod koniec przyszłego roku.

Rząd przymierza się także do przeznaczenia pieniędzy na remonty infrastruktury, od lata zaniedbywanej. Do roku 2020 blisko 2 mld euro zostanie wydane na naprawy i modernizacje linii, po których kursują pociągi TET.

Ostatni dzwonek na zmiany

Nad problemami pociągów dalekobieżnych debatowała wcześniej specjalna komisja, powołana przez francuski rząd, w celu zaproponowania zmian dla połączeń intercity. Z opublikowanego w maju raportu wynika, że połączenia TET muszą zostać zupełnie przeorganizowane, tak, aby odpowiadać potrzebom współczesnych pasażerów. Według komisji, przestarzały tabor i niedoinwestowana infrastruktura, z punktu widzenia pasażera, oznaczają słabą punktualność, a dla przewoźnika – wysokie koszty prowadzenia połączeń. Jak zaznaczyła w raporcie komisja, dalszy wzrost kosztów uruchamiania pociągów spowoduje, że sieci TET nie da się utrzymać. Dlatego komisja przeanalizowała szczegółowo każdą trasę.

Pociągi prowadzone pod szyldem Trains d’Equilibre du Territoire to czterdzieści dalekobieżnych pociągów, obsługujących 355 miast i miasteczek, na terytorium 21 regionów. Każdego dnia na pokładzie pociągów przewożonych jest około 100 tys. pasażerów.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CAF: Nowe jednostki dalekobieżne dla SNCF już w produkcji

Tabor i technika

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Francuski rząd na ratunek połączeniom intercity

Śšwiat

Francuski rząd na ratunek połączeniom intercity

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Francja: Na ratunek połączeniom intercity

Śšwiat

Francja: Na ratunek połączeniom intercity

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 22 maja 2015

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CAF: Nowe jednostki dalekobieżne dla SNCF już w produkcji

Tabor i technika

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Francuski rząd na ratunek połączeniom intercity

Śšwiat

Francuski rząd na ratunek połączeniom intercity

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 26 listopada 2014

Francja: Na ratunek połączeniom intercity

Śšwiat

Francja: Na ratunek połączeniom intercity

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 22 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5