Od lat przynoszące straty połączenia międzyregionalne TET prowadzone przez kolej SNCF potrzebują głębokiej restrukturyzacji. Tak uważają przedstawiciele rządu i kolei. Przez kilkanaście ostatnich miesięcy obradowała specjalna komisja, której celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby ograniczyć straty i zachęcić pasażerów do korzystania z niedoinwestowanej kategorii połączeń.
Specjalna komisja, powołana przez francuski rząd w celu zaproponowania zmian dla połączeń intercity, opublikowała wstępny raport, rekomendując tym samym znaczące zmiany w organizacji połączeń TET. Pociągi prowadzone pod szyldem Trains d’Equilibre du Territoire to czterdzieści dalekobieżnych pociągów, obsługujących 355 miast i miasteczek, na terytorium 21 regionów.
Modernizacja taboru, cięcia połączeń...
Raport mówi, że połączenia TET muszą zostać zupełnie przeorganizowane, tak, aby odpowiadać potrzebom współczesnych pasażerów. Według komisji, przestarzały tabor i niedoinwestowana infrastruktura, z punktu widzenia pasażera, oznaczają słabą punktualność, a dla przewoźnika wysokie koszty prowadzenia połączeń. Jak zaznaczyła w raporcie komisja, dalszy wzrost kosztów uruchamiania pociągów spowoduje, że sieci TET nie da się utrzymać. Dlatego komisja przeanalizowała szczegółowo każdą trasę.
Według raportu, powinny zostać powołane struktury zarządzania siecią intercity, które skupią się na poprawie oferty na liniach mających największy potencjał wzrostu przychodów. Są to linie: Paryż – Clermont-Ferrand, Paryż – Orlean – Tours oraz Nantes – Lyon. W raporcie komisja wymienia również trasy, które wymagają modernizacji, zarówno infrastruktury, jak i taboru. Na kilku trasach należy za to zmniejszyć częstotliwość kursowania pociągów zgodnie z zapotrzebowaniem, a w pięciu relacjach pociągi kategorii intercity powinny zupełnie zniknąć. Komisja chce też część połączeń przesunąć do kategorii połączeń regionalnych. Jedna trasa miałaby zostać zastąpiona linią autobusową.
Raport sugeruje, że otwarcie rynku na konkurencję będzie realną szansą dla sieci TET. Komisja proponuje zatem, by monopol SNCF został zniesiony na niektórych trasach, choć już wiadomo, że pierwszy przetarg na obsługę tras nie nastąpiłby przed końcem 2016 roku.
Potrzeba więcej działań
Francuska Federacja Stowarzyszeń Transportu Publicznego (FNAUT) jest zadowolona z wielu rekomendacji zawartych raporcie, ale twierdzi, że propozycje nie są wystarczające. Organizacja jest rozczarowana, że komisja nie zaleca gruntownej odbudowy oferty krajowej sieci intercity, wskazując na niedawno ogłoszoną strategię niemieckiej Deutsche Bahn, rozwijającej swoją sieć połączeń dalekobieżnych w obliczu rosnącej konkurencji ze strony przewoźników autobusowych.
W minionym tygodniu Stowarzyszenie Francuskich Regionów i Federacja Miast Francuskich ostrzegły, że ponad połowa połączeń TET może bezpowrotnie zniknąć, jeśli francuski rząd nie podejmie radykalnych działań zmierzających do poprawy oferty przewozowej pociągów kategorii intercity.