Freightliner PL wnioskuje do Urzędu Transportu Kolejowego o niezatwierdzenie projektu nowych stawek dostępu do infrastruktury kolejowej złożonego przez PKP PLK. Zdaniem prywatnego przewoźnika wzrosty stawek dostępu są nieuzasadnione.
Urząd Transportu Kolejowego opublikował w marcu projekt cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej oraz opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej przedłożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe, który ma obowiązywać od 15 grudnia tego roku. Zakłada on wzrost średniej stawki dostępu o 3,7 proc. Pisaliśmy o tym tutaj i tutaj. Przeciwko projektowi protestuje m.in. prywatny przewoźnik Freightlinera PL.
– Wg naszych wyliczeń na wielu typowych trasach eksploatowanych przez Freightlinera PL wzrosty kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej przekroczą 10%, a w niektórych relacjach osiągnął poziom nawet 20%. Należy pamiętać, że według prognoz Narodowego Banku Polskiego inflacja bazowana na rok 2014 wyniesie ok. 1,5%, a więc wzrosty stawek wielokrotnie przekroczą jej poziom. Naszym zdaniem nie istnieje żadne merytoryczne uzasadnienie tak drastycznych wzrostów stawek – zgłasza UTK przewoźnik.
Freightliner PL przypomina plany zarządu PKP PLK dotyczące redukcji sieci kolejowej udostępnianej przewoźnikom. – Z punktu widzenia przewoźnika będzie ono oznaczać pogorszenie oferty zarządcy, a więc jego efektem powinien być spadek poziomu stawek – informuje przewoźnik.
– Zdumienie budzi fakt, że znacznie niższe podwyżki (a nawet spadki) notuje się w komórkach tabeli cennikowej odpowiadających typowym pociągom państwowego przewoźnika – PKP Cargo. Przykładowo, na najpopularniejszych kategoriach linii pociągi o masie 650 – 670 ton cieszyć się będą obniżkami stawek rzędu 10-12%. Dla porównania próżne pociągi 40-41 wagonowe zdrożeją o 13-18% - podkreśla przewoźnik.
W opinii Freightliner PL, wraz ze wzrostem masy brutto pociągu jednostkowy koszt 1 bruttotonokilometra powinien spadać. Tymczasem przedłożony prezesowi UTK projekt cennika „zawiera wiele silnych i niedopuszczalnych wypaczeń tej zasady”.