Niewiele dużych i poważnych firm decyduje się na to, by nowości technologiczne były testowane na ich „żywym organizmie”. A tak odważną decyzję podjął rok temu Południowo-Wschodni Zarząd Transportu w Pensylwanii w USA. Testy nowatorskiego systemu odzysku energii elektrycznej ENVILINE ESS przyniosły takie efekty, że w tym roku rozpocznie się komercyjne wdrażanie rozwiązania na znacznie szerszą skalę.
Systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamującego pociągu są na świecie dobrze znane, jednak w połączeniu z magazynami energii oraz zintegrowane z lokalną siecią dystrybucyjną zakładu energetycznego, należą do wyjątków. Takie właśnie pilotażowe rozwiązanie powstało w okolicach Filadelfii, gdzie z transportu szynowego korzysta 4 mln osób. Zarządzający w tym rejonie transportem szynowym Południowo-Wschodni Zarząd Transportu w Pensylwanii (SEPTA) obsługuje ponad 720 km torów, 280 stacji i 196 tras. Do dyspozycji pasażerów pozostaje pięć głównych środków transportu: pociągi podmiejskie, metro, lekkie pojazdy szynowe, trolejbusy i autobusy miejskie.
Z propozycją przetestowania nowatorskiego projektu do zarządu transportu zgłosiło się konsorcjum kilku firm, działających w obszarze innowacji. Należąca do Grupy ABB Envitech Energia, spółka specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach obejmujących efektywność energetyczną; Saft Battery – lider w zakresie magazynowania energii oraz Energii Viridity – operator sieci inteligentnych. Propozycja obejmowała nie tylko odzyskiwanie i magazynowanie energii z hamujących pociągów, ale również dostarczanie jej z powrotem do lokalnej sieci dystrybucyjnej i przyjęcie na siebie roli dostawcy energii. Szefostwo SEPTA zdecydowało o uruchomieniu testów obejmujących swoim zasięgiem pięć stacji kolejowych, na których zatrzymuje się ponad 400 pociągów dziennie.
Odpowiedzialność za cały projekt oraz integrację jego poszczególnych elementów składowych wzięła na siebie spółka ABB Envitech Energy. Kluczową częścią pilotażowego projektu było wykazanie zdolność systemu do utrzymania stabilnego zasilania na poziomie 700 V, przy jednoczesnym odzyskiwaniu energii i przesyłaniu jej do sieci zewnętrznej. Jako rozwiązanie nadrzędne wykorzystano system ABB ENVILINE ESS, zarządzający magazynowaniem energii dla podstacji zasilania DC, obejmujący również pełny monitoring systemu i stację operatorską. ENVILINE ESS wykorzystuje dwuwarstwowe superkondensatory do przyjmowania energii pochodzącej z hamujących pociągów, a następnie oddawania tej energii pojazdom przyspieszającym. Jej nadmiar kierowany jest do zaawansowanego systemu wielomegawatowych akumulatorów, skąd po przekształceniu może być kierowany do lokalnej sieci energetycznej, przynosząc firmie transportowej dodatkowe dochody.Pilotaż trwał od kwietnia do czerwca 2012 roku. W tym czasie zainstalowany system przeszedł wszystkie niezbędne testy, które dały bardzo zadowalające wyniki. Przez kolejne 12 miesięcy władze SEPTA wykorzystywały rozwiązanie, by przeanalizować i potwierdzić zakładane korzyści ekonomiczne. Teraz przyjdzie czas na decyzje dotyczące skali wdrożenia komercyjnego.
Sprawdzone w praktyce rozwiązanie pokazało jednoznacznie, iż branża kolejowa ma dzisiaj doskonałe narzędzia do zarządzania zużyciem energii elektrycznej, która jest podstawą transportu szynowego. Pokazało również, że efektywność może generować nie tylko oszczędności, ale także zyski. Poza tym, transport szynowy może realnie włączyć się w politykę zrównoważonego rozwoju oraz zwiększenie niezawodność sieci energetycznej i przyczyniać się do ochrony środowiska. Projekt zrealizowany w Filadelfii został dostrzeżony i skomentowany nawet w amerykańskim kongresie. Kongresman Chaka Fattah, aktywnie działający na rzecz efektywności energetycznej i innowacji w energetyce, publicznie pochwalił cale rozwiązanie za wymierne oszczędności energetyczne i finansowe. Dodał, iż właśnie tego typu rozwiązania powodują, że w wielu dziedzinach gospodarki Stany Zjednoczone są „numerem jeden” na świecie.