W hotelu Golden Tulip w Warszawie rozpoczęło się Europejskie Forum Taborowe – jedna z największych konferencji producentów taboru w naszej części kontynentu. Organizatorem dwudniowego spotkania jest TOR Konferencje.
Europejskie Forum Taborowe jest rozszerzoną wersją corocznych konferencji dotyczących rynku taborowego, organizowanych przez TOR Konferencje. Hasła dwudniowego spotkania to: konkurencyjność, wydajność, i technologia przyszłości kolejowego europejskiego rynku taborowego.
Tematyka prezentacji, wystąpień i dyskusji w ramach Forum obejmie perspektywę budżetową Unii Europejskiej w latach 2014-2020 w kontekście pozyskiwania funduszy UE na kolejowe projekty taborowe, implementację IV Pakietu Kolejowego i jego znaczenie dla producentów taboru i przewoźników, zagadnienie zapewnienia spójności pomiędzy projektami taborowymi i infrastrukturalnymi, oraz szanse i nisze producentów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej i spoza Unii Europejskiej na rynkach zachodnioeuropejskich.
Konferencję otworzył Jan Steinkohl, przedstawiciel Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE). Jak powiedział, w najbliższych latach największy wpływ na rynek taborowy będzie miało wprowadzenie Czwartego Pakietu Kolejowego. Wzrosną dzięki niemu m.in. wymagania dotyczące interoperacyjności taboru. Kluczowa będzie jednak zmiana procedury homologacji taboru. Obecnie homologacja taboru odbywa się oddzielnie w każdym kraju, co zwiększa zarówno koszty producentów i operatorów, jak i zajmuje dużo czasu. Wiąże się też z dużym ryzykiem, gdyż nie wiadomo, ile potrwa procedura.
Według szacunków UNIFE, zamrożonych z powodu zróżnicowania procedur homologacyjnych jest aż 1,2 mld euro. - Wprowadzenie czwartego pakietu kolejowego utworzy jednolity rynek taborowy w Unii Europejskiej – stwierdził Steinkohl. Przedstawiciel UNIFE opowiedział również o Shift2Rail – innowacyjnym projekcie Partnerstwa Publicznego Prywatnego w badaniach i rozwoju. Po jego wystąpieniu rozpoczęła się pierwsza dyskusja – dotycząca pooli taborowch. Ale to nie koniec – forum organizowane przez TOR konferencje potrwa w tym roku dwa dni. O jego przebiegu będziemy informować na portalu „Rynku Kolejowego”, a szczegółowa relacja ukaże się w następnym numerze naszego miesięcznika.
Program Europejskiego Forum Taborowego dostępny jest tutaj.