Po zeszłorocznym tragicznym zderzeniu ciężarówki z pociągiem Pendolino w Studénce czeski zarządca infrastruktury Správa železniční dopravní cesty rozpoczął testowanie nowych systemów zabezpieczających na przejazdach kolejowych.
Na pechowym przejeździe w Studence wypróbowywane są już laserowe detektory przeszkód, w dalszej kolejności planuje się testy kamer 3D, system sekwencyjnego opuszczania zapór czy zaawansowane kamery monitoringu. Po rocznym okresie testowym systemy zabezpieczeń mają zostać zamontowane na 60 przejazdach jednopoziomowych w Republice Czeskiej a zakładane koszty sięgają kilkudziesięciu milionów koron.
České dráhy po 3 latach przerwy podejmują kolejną próbę przejęcia 30% akcji spółki ČD-Telematika (odpowiednik PKP Informatyka). Wprawdzie państwowy przewoźnik jest większościowym właścicielem spółki informatycznej, niemniej jednak charakter spółki posiadającej rozbudowaną sieć teleinformatyczną sprawia, że administracja państwowa planuje za pośrednictwem ČD przejąć nad nią całkowitą kontrolę. Umożliwiłoby to m.in. zlecanie przed organy państwowe zadań spółce bez konieczności ogłaszania przetargów. W niedawnej przeszłości spółką zainteresowany był operator telekomunikacyjny O2. Zarządca infrastruktury Správa železniční dopravní cesty planuje w tym roku przeznaczyć 1 miliard koron na remonty dworców i stacji kolejowych. W ciągu najbliższych 4 lat kwota ta ma osiągnąć ponad 3 miliardy koron. W pierwszym etapie rekonstrukcji ma być poddane 80 stacji, które obsługują aż 80% ruchu pasażerskiego, w tym m.in. Czeskie Budziejowice, Vsetín czy Otrokovice. Pod uwagę brane są również rozbiórki czy sprzedaż niektórych obiektów. Plany te mogą się jednak skomplikować, na co wpływ mają sprawy własnościowe, w tym właśnie przebiegający proces przekazania przez České dráhy dworców będących własnością przewoźnika w ręce zarządcy infrastruktury (SŽDC).
Správa železniční dopravní cesty poszukuje sposobów wykorzystania dworców i obiektów, które przejmie od państwowego przewoźnika České dráhy. Głównym pomysłem jest udostępnianie budynków instytucjom państwowym i samorządowym oraz w dalszej kolejności podmiotom komercyjnym. Transakcja o wartości 3,24 miliarda koron dotyczy około 1500 budynków dworcowych i okołodworcowych, z których tylko połowa nie wymaga obecnie remontu. Zmiana struktury własnościowej dworców z przewoźnika na zarządcę infrastruktury umożliwi m.in. zwiększenie stopnia finansowania rekonstrukcji ze środków unijnych z poziomu 40% do 80%.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.