Pomimo pandemii PKP SA nie wstrzymuje realizacji programu inwestycyjnego. Prace trwają m.in. na bardzo ciekawym dworcu w Suszu. Podczas przebudowy okazało się, że możliwe jest przywrócenie mu pierwotnego wyglądu elewacji z cegły licowej; inwestor i wykonawca uzgodnili takie rozwiązanie z konserwatorem zabytków.
W sierpniu 2019 roku
Polskie Koleje Państwowe oficjalnie rozpoczęły przebudowę zabytkowego dworca kolejowego w Suszu w województwie warmińsko-mazurskim. Obiekt, wybudowany w 1876 r., leży przy linii nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny. Podróżni skorzystają z przebudowanego dworca w I połowie 2021 r. Wykonawcą prac wartych 7,11 mln zł brutto jest firma 3JM.
Realizacja zgodnie z planem
Obiekt powinien zgodnie z zapowiedziami zostać otwarty w I połowie przyszłego roku. Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Michał Bryłka, właściciel firmy 3JM, termin kontraktowy upływa z końcem stycznia 2021 roku i nie jest zagrożony, a pomimo pandemii koronawirusa, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Budynek jest w gminnej ewidencji zabytków, co oznacza, że przy realizacji inwestycji należy zachować szczególną dbałość o substancję zabytkową budynku.
Wykonawca pozytywnie ocenia współpracę z zamawiającym. – Inwestor jest bardzo doświadczony i wie czego chce, w związku z czym rozmawiamy szybko, konkretnie i merytorycznie. Dzięki temu nie ma żadnych przestojów przy podejmowaniu decyzji – opowiada.
Prace trwają pomimo pandemii
Jak mówi wykonawca, największe trudności związane z pandemią związane były dotąd z zaburzeniami dostaw specjalistycznych materiałów potrzebnych przy remoncie. Oczywiście, wykonawca musiał dostosować realizację prac do wymogów epidemicznych. Zapewniono stanowiska do dezynfekcji rąk. Pracownicy sprawdzani są pod kątem temperatury ciała przed rozpoczęciem pracy, zachęca się też do nieprzychodzenia do pracy w razie złego samopoczucia.
Utrzymywane są obowiązki zachowania dystansu pomiędzy pracownikami i noszenia maseczek. – Nie mieliśmy przypadków zachorowań na COVID ani kwarantanny wśród naszych pracowników. Zatrudniamy stałą kadrę złożoną z polskich pracowników, co ogranicza fluktuacje i podróże zagraniczne – mówi właściciel 3JM. Na budowie pracuje ok. 20 osób.
Będzie zmiana – piękna, ceglana elewacja
Jak się okazuje, dworzec po przebudowie będzie jeszcze bardziej interesujący, niż na
zaprezentowanych przed realizacją wizualizacjach. Wykonawca badając obiekt stwierdził bowiem, że pod tynkiem znajduje się oryginalna elewacja z licowej cegły. – Mając doświadczenie w pracy przy tego typu obiektach, wychwyciliśmy to poprzez przeprowadzenie cząstkowych badań. Z inwestorem oraz konserwatorem zabytków uzgodniono przywrócenie ceglanej elewacji budynku – mówi Bryłka.
Już wcześniej zapowiadano, że znajdująca się przy dworcu przebudówka zostanie przekształcona w wiatę rowerową. – Co ciekawe, to właśnie ta „dobudówka” była pierwotnym budynkiem dworca, a obecny obiekt jest nowszy – zwraca uwagę Bryłka. Podczas prac okazało się, że stan wiaty jest gorszy, niż zakładano; uda się go jednak zachować dzięki dodatkowym pracom, do których należy m.in. wtórne fundamentowanie.
Dworzec posłuży wiele lat
Projekt zakłada termomodernizację dworca od wewnątrz, przebudowę oraz dostosowanie obiektu do obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych, w szczególności w zakresie higieniczno-sanitarnym i pożarowym. Niektóre pomieszczenia zmienią swoją funkcję, ale obsługa podróżnych zostanie zachowana. Na piętrze przewidziano pomieszczenia biurowe. Dworzec w nowej odsłonie będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gruntownie zmodernizowane zostanie wnętrze wraz z poczekalnią. Na pierwszym piętrze budynku zorganizowane zostaną pomieszczenia dla najemców. Przestrzeń zyska nową aranżację. Odtworzone i uzupełnione zostaną detale architektoniczne.
Michał Bryłka zwraca uwagę, że projekt renowacji dworca został przygotowany z dbałością o szczegóły, co przyniesie nie tylko wysoki poziom komfortu pasażerom, ale zapewni trwałość przebudowanego obiektu. Przykładowo elementy drewnianych stropów wymienione zostaną na żelbetowe, co zmniejszy szkodliwy wpływ drgań – szczególnie ważne jest to w budynku położonym przy linii kolejowej. Kolejnym takim elementem jest wysoka jakość materiałów wykończeniowych – na przykład ścieżki prowadzące dla osób niepełnosprawnych mają zostać wykonane za pomocą gotowych elementów montowanych w posadzce, a nie dodatkowo naklejanych.