W zachodnich Niemczech uruchomiono bardzo ciekawe połączenia. W trakcji ukrotnionej pomiędzy miastami Trier i Koblenz kursują zestawy Stadler Flirt DB Regio AG i piętrowe pojazdy Kiss Luksemburskich Kolei Państwowych (CFL).
Już w grudniu 2014 Federalny Urząd Kolejnictwa wydał dopuszczenie dla mieszanej trakcji wielokrotnej złożonej z niskopodłogowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt należącego do DB Regio AG i piętrowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Kiss Luksemburskich Kolei Państwowych (CFL). Pisaliśmy o tym tutaj.
Teraz oba pojazdy, po zakończonej sukcesem fazie testów, z dniem 16 marca zostały włączone do eksploatacji. Połączone zespoły trakcyjne jeżdżą na trasie Koblenz-Trier w Nadrenii-Palatynacie. Jest to pierwszy i jedyny przypadek wykorzystania mieszanej trakcji wielokrotnej pociągu piętrowego z jednopoziomowym.
– Wkroczyliśmy w nową erę w pasażerskim transporcie kolejowym. Po raz pierwszy zespoły trakcyjne różnych typów, należące do dwóch europejskich kolei państwowych, poruszają się wspólnie. Jest to szczególnie dobra wiadomość dla osób podróżujących w obu krajach – brak konieczności przesiadania się znacznie podniesie komfort podróży. Projekt ten potwierdza, że partnerska współpraca producenta pojazdów z przewoźnikami oraz innowacyjne pomysły mogą być realizowane ponad granicami państw, z korzyścią dla pasażerów i gospodarki – powiedział Ulf Braker, prezes Stadler Pankow GmbH.
Pięciu przewoźników z czterech landów (Nadrenia-Palatynat, Hesja, Badenia-Wirtembergia i Saara) złożyło zamówienia na nowoczesne i spełniające najwyższe wymagania usługi transportowe, z których teraz można korzystać na trasach „SÜWEX”.
Luksemburskie Koleje Państwowe CFL zamówiły w Stadler Pankow osiem trójczłonowych, piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Kiss do obsługi tras w Luksemburgu oraz połączeń zagranicznych z Niemcami. Pociągi dysponują 284 miejscami siedzącymi, w tym 29 w pierwszej klasie, jak również przestronnymi pomieszczeniami wielofunkcyjnymi.
DB Regio AG zamówiły w Stadler Pankow 28 pięcioczłonowych, niskopodłogowych zespołów trakcyjnych do obsługi tras w Nadrenii-Palatynacie. Są to Flirty trzeciej generacji, które mogą poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Spełniając normy zderzeniowe EN15227 należą do najbezpieczniejszych pociągów w swojej klasie. Nowością są ciche, bezdrzwiowe wagony środkowe, zapewniające komfortową, spokojną podróż. Pociąg posiada 248 miejsc siedzących w drugiej klasie oraz 23 miejsca siedzące w klasie pierwszej.