Niedawno opublikowaliśmy rozmowę z D. Taraszkiewiczem, dyrektorem okręgu północnego firmy Budimex-Dromex, prowadzącej przebudowę stacji Gdynia Główna. Budimex wygrał przetarg na modernizację dalekobieżnej części Gdyni Gł.; podwykonawcami robiącymi urządzenia srk są w tym kontrakcie Siemens Transportation Systems i KZA Katowice. Natomiast równolegle prowadzoną modernizację SKM wykonują Siemens, katowicki KZA i Kontron.
Oto garść szczegółów na temat modernizacji SKM.
- W tej chwili prowadzimy modernizację odcinka Gdynia Główna-Gdynia Chylonia. Jest to dość kompleksowa modernizacja, dlatego że wymieniamy całą sieć trakcyjną na tym odcinku, łącznie ze słupami i robotami fundamentalnymi, gdzie wcześniej były kłopoty, bo całe fundamenty zjeżdżały z nasypu. Teraz są wzmacnianie przy użyciu tzw. palownicy - informuje Paweł Wróblewski, rzecznik prasowy SKM.
W okolicy stacji Gdynia Grabówek zakończyła się już wymiana konstrukcji jednego z wiaduktów na torze 501 (w kierunku Chylonii) i zamknięto do przebudowy tor 502. Na wspomnianym wiadukcie górą idą tory SKM, a dołem tory PKP PLK do stacji towarowej. Modernizacja toru 502 będzie skoordynowana w czasie z pracami PKP PLK, gdyż na tym torze wymieniony będzie m.in. rozjazd nr 95, stanowiący przejście z torów SKM na dalekobieżne.
Dyrektorowi Taraszkiewiczowi zadaliśmy pytanie: "Czy to prawda, że dwóch różnych projektach, jednym na modernizację SKM, drugi na przebudowę Gdyni Głównej, znalazł się projekt modernizacji... tych samych rozjazdów (numer 95 i 98 na torach 502 i 24)"?
Dyrektor odpowiedział: "Nie znam dokładnie planów modernizacyjnych SKM. Mogę powiedzieć tylko tyle, że my w kontrakcie mamy zapisaną przebudowę rozjazdu 95 i w tym roku się za to zabierzemy. Przy okazji powiem też, że powstaną nowe przejścia z torów dalekobieżnych na tory SKM".
Paweł Wróblewski doprecyzowuje: - Te roboty są skoordynowane. Jest jeden wykonawca i praktycznie jedno rozliczenie tych robót. Po prostu częścią kosztów będzie obciążona SKM. Stary rozjazd 95 pozwalał nam na jazdę w kierunku zasadniczym z prędkością 40 km/h, teraz będzie ona zwiększona do 60 km/h. Rozjazd powstanie na podkładach strunobetonowych. Fachowcy z PKP PLK podpowiadali, że tylko takie rozwiązanie ma sens, bo drewniane podkłady trzeba niemalże bez przerwy wymieniać.
Prace modernizacyjne PKP PLK i SKM zasadniczo się nie nakładają, choć - jak zaznacza Paweł Wróblewski - współpraca terminowa być musi, choćby przy przebudowie wspomnianego wiaduktu czy przy okazji korzystania przez pociągi SKM z toru dalekobieżnego na odcinku Gdynia Gł. - Chylonia. W tej chwili mniej więcej połowa pociągów SKM zarówno od strony Gdańska, jak i Wejherowa, kończy bieg w Gdyni Gł. W związku z zamknięciem jednego toru SKM między Gdynią Gł. i Chylonią część składów SKM kursuje po torze dalekobieżnym z pominięciem przystanków Stocznia, Grabówek i Leszczynki. - Poza tym remont prowadzony przez PKP PLK na terenie Gdyni Głównej raczej nie mają wpływu na naszych pasażerów - mówi Wróblewski przypominając jednocześnie, że niegdyś rozważano wybudowanie przejścia z torów SKM na dalekobieżne w Gdyni Gł. od strony wyjazdu do Gdańska. Ten projekt nie jest jednak realizowany i nic nie wskazuje, by był w przyszłości.
Inny element remontu infrastruktury SKM to przesiewanie podsypki m.in. przy przystanku Gdynia Stocznia. - Przy okazji prowadzone jest wyrównywanie poziomów, bo po poprzednich różnorakich robotach poziomy peronów są fatalnie poprowadzone. Są duże różnice między peronami, a poziomem naszych ezt-ów, zwłaszcza EW 58. To będzie wyrównywane sukcesywnie, na kolejnych odcinkach, do wiosny przyszłego roku.
Zakończenie prac PKP PLK w Gdyni Gł. planowane jest na 2010 rok. SKM swój remont ma ukończyć w kwietniu 2008 r. - Liczę ten czas łącznie z niwelacją różnic wysokości przy przystankach, jak i całkowitą wymianę powierzchni peronu w Gdyni Głównej. Jest wola, żeby remont peronu rozpocząć jeszcze w tym roku. To będzie robione odcinkami: remont krawędzi peronowych, wybieranie ziemi... Warunki meteorologiczne nie mają tu kolosalnego znaczenia, choć oczywiście lepiej byłoby, gdyby zima była łagodna - dodaje Wróblewski. Remont peronu SKM w Gdyni Gł. będzie prowadzony kawałkami (tak jak nie tak dawno choćby w Gdańsku-Zaspie), więc nie ma problemu całkowitego wyłączenia go z eksploatacji.
Ilu ludzi uczestniczy w pracach remontowych SKM? - To zmienia się w zależności od potrzeb, ale średnio można powiedzieć, że ponad setka - wylicza Paweł Wróblewski. Bardzo często ci sami robotnicy (z Siemensa i KZA Katowice) pracuje równocześnie przy kontraktach PKP PLK i SKM.
* Fot. RK.