Województwo dolnośląskie jest w trakcie zaawansowanych prac studialnych, mających na celu wykazanie zasadności przejęcia niektórych linii kolejowych na własność samorządu oraz ich rewitalizacji. Prace mają zakończyć się do czerwca. Przejęcie i modernizacja infrastruktury umożliwiłyby reaktywację nieczynnych od lat połączeń. regionalnych.
15 lipca 2014r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego, tj. 284 na odcinku Jerzmanice Zdrój – Lwówek Śląski, 285 na odcinku Wrocław Główny – Jedlina Zdrój, 316 na odcinku Chojnów – Rokitki. W 2014 roku informowaliśmy, że w tej sprawie prowadzone są także rozmowy z PKP SA. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.
– W kwestii pozostałych linii kolejowych, którymi jesteśmy zainteresowani informuję, iż województwo dolnośląskie prowadzi obecnie szczegółową analizę ich stanu infrastruktury oraz potencjału przewozowego. O ich stanie prawnym i technicznym zostały stronie samorządowej przekazane stosowne informacje. Kolejne działania odnośnie przejęcia linii kolejowych zostaną wdrożone przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego po przygotowaniu szczegółowych analiz – mówił w październiku Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Z informacji udzielonych w lutym przez Departament Infrastruktury UMWD wynika, iż prace studialne w sprawie przejęcia i rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych (w tym do Karpacza) trwają. – Podjęcie konkretnych decyzji w przedmiotowym zakresie zależne jest od bieżących działań obecnego właściciela (PKP Nieruchomości lub PKP PLK) oraz sytuacji finansowej województwa – powiedział Wojciech Zdanowski.
W województwie dolnośląskim aktywnie działa kilka stowarzyszeń na rzecz reaktywacji ruchu kolejowego do nieczynnych stacji. Jednym z nich jest Kolej Karkonoska, która szerzy inicjatywę powrotu połączeń kolejowych do Kowar, Mysłakowic i Karpacza. Kolejne działania osób związanych z koleją skupiają się nad przywróceniem ruchu kolejowego do miejscowości Stronie Śląskie (linia kolejowa Kłodzko – Stronie Śląskie). Warto przypomnieć, iż choćby w rozkładzie jazdy 1994/1995 do stacji Stronie Śląskie z Kłodzka w dniu roboczym docierały cztery połączenia osobowe. Z Jeleniej Góry do Karpacza kursowały również cztery połączenia osobowe. Na odcinku Jerzmanice Zdrój – Marciszów dwa połączenia, na odcinku Wałbrzych Gł. – Jedlina Zdrój pięć połączeń, na odcinku Chojnów – Rokitki trzy połączenia.