Do umowy miedzy firmą Trakcja PRKiI i PKP Polskie Linie Kolejowe, na modernizację linii kolejowej E 30/C-E 30, został wprowadzony aneks pozwalający na wydłużenie czasu inwestycji. – Największy wpływ na wydłużenie czasu realizacji kontraktu miały wydłużające się procedury zmierzające do uzyskania decyzji administracyjnych – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy Trakcji PRKiI, Robert Kuczyński.
Postęp prac
Termin ukończenia robót, mimo ciągłego przesuwania, zbliża się. – Do grudnia 2015 r. zakończą się prace pozwalające na osiągnięcie prędkości 100-120 km/h. Po tym czasie będą się toczyć prace punktowe, mające na celu uzyskanie docelowych parametrów prędkości – mówi Robert Kuczyński.
Prace są prowadzone w wielu miejscach jednocześnie. – Zakończone są roboty na szlaku kolejowym Dębica – Ropczyce. Kończona jest także budowa nowego skrzyżowania modernizowanej linii kolejowej z droga powiatową w miejscowości Pustynia – Zawada koło Dębicy. W Sędziszowie obecnie główne prace prowadzone są przy rozbiórce starych torów po stronie południowej w stacji Sędziszów Małp. po ukończeniu, których wykonawca będzie mógł przystąpić do budowy nowych torów. Równolegle rozpoczęły się prace przy budowie estakady drogowej umożliwiającej bezkolizyjny przejazd nad nowobudowanymi torami w stacji Sędziszów Małopolski – informuje rzecznik prasowy Trakcji PRKiI.
Termin się oddala
Aneks wprowadzony do umowy pozwala firmie na dokończenie wszystkich prac nie później niż do dnia 14 lutego 2016 roku. – Największy wpływ na wydłużenie czasu realizacji kontraktu miały wydłużające się procedury zmierzające do uzyskania decyzji administracyjnych takich jak pozwolenia wodno-prawne, było ich ok. 24, pozwolenia na rozbiórki i budowę, ok. 30 oraz ustalenie lokalizacji celu publicznego i ustalenie lokalizacji linii kolejowej, ok. 14 decyzji – mówi Robert Kuczyński. – Przede wszystkim długo trwały same uzgodnienia przedprojektowe i projektowe. W takich sprawach jak koncepcje projektowe, a później projekty budowlane. Dodatkowo trochę czasu zaczęło uzyskiwanie niezbędnych opinii i uzgodnień z lokalnymi władzami – dodaje.
Nie jest to pierwsza poprawka wprowadzana do umowy. – Podpisany w sierpniu br. aneks terminowy na ukończenie robót do 10.11.2015 roku nie określał ostatecznego terminu kontraktu, bo ten zależy od zakończenia robót dodatkowych, np. wzmocnień gruntu – mówi rzecznik. Nowy aneks daje wykonawcy, na zrealizowanie zadania, 63 miesiące od dnia rozpoczęcia robót. Umowę podpisano 29 listopada 2010 roku.
Duża inwestycja
Całe zadanie opiewa na kwotę 4,672 mld zł, z czego 2,181 mld zł pochodzi z dofinansowania z Unii Europejskiej. Trakcja PRKiI zobowiązała się do modernizacji 138,7 km linii kolejowej. W ramach inwestycji zostaną przebudowane układy torowe na 16 stacjach. Wybudowane lub przebudowane zostanie 14 przystanków osobowych, ok. 42 mostów i ok. 96 wiaduktów kolejowych, drogowych i estakad. Dodatkowo wykonawca zlikwiduje ok. 49 przejazdów kolejowych w poziomie szyn, zmodernizuje 11 przejazdów kolejowych oraz wybuduje jeden przejazd kolejowy kat. B. Pozostałymi pracami są m. in. modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji, całkowitą wymianę istniejącej sieci trakcyjnej w torach stacyjnych i szlakowych łącznie z przebudową zasilania trakcji i odbiorów nieatrakcyjnych, budowa przejść dla zwierząt oraz montaż ekranów akustycznych.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.