Najnowsze statystyki mówią, iż w 2016 roku koleje w Republice Czeskiej przewiozły 179 mln pasażerów, co jest najwyższym wynikiem od czasu rozpadu Czechosłowacji.
Wynik ten oznacza 1,5% wzrostu w odniesieniu do roku 2015. W przypadku pasażerokilometrów roczny przyrost jest znacznie wyższy i wynosi 6,4%. Z danych wynika, iż największe wzrosty odnotowuje się w segmencie podróży dalekobieżnych. Od 2010 roku średnia odległość pokonana w czasie podróży wzrosła z 40 km do 49 km.
České dráhy wciąż zdecydowanie największe
Do głównych przyczyn tego wzrostu zalicza się odmładzanie taboru, inwestycje w infrastrukturę oraz konkurencję wśród przewoźników prowadzącą do spadku cen. Głównym przewoźnikiem pozostają České dráhy (171 mln pasażerów), lecz największą dynamiką wzrostu cechują się prywatni przewoźnicy (RegioJet 3,7 mln, LeoExpress 1,1 mln). Wg szacunków, do 2030 roku liczba podróżnych ma wzrosnąć do 500 mln pasażerów rocznie.
Nowy przewoźnik kolejowy w CzechachNa czeskie tory wyjeżdża pociąg kolejnego prywatnego przewoźnika. Do grona przewoźników pasażerskich dołączyła firma AŽD Praha, która 1 kwietnia rozpoczyna kursowanie pomiędzy miastami Lovosice i Most trasą zwaną Švestková dráha (Kolej Śliwkowa) – pociągi będą funkcjonować dzięki dofinansowaniu z samorządu regionalnego a połączenie ma mieć charakter turystyczny.
Na odcinku Čížkovice – Obrnice, stanowiącym 80% trasy pociąg poruszać się będzie torami należącymi do przewoźnika – o sprzedaży linii przez zarządcę infrastruktury pisaliśmy
tutaj. Głównym profilem działalności firmy AŽD Praha jest produkcja techniki telekomunikacyjnej, informacyjnej, zabezpieczającej i automatyzacyjnej dla kolei.