
| wu, Transport-publiczny.pl ⚫ 09.08.2015 ⚫
112
Pociągi Inspiro, dostarczone przez konsorcjum firm Siemens i Newag, wyposażone są w niezwykle dokładne czarne skrzynki. W sumie w składzie rejestrowanych jest ponad pół tysiąca różnych parametrów związanych z pracą pociągu. – Zbierane informacje dotyczą parametrów prowadzenia pociągu, sytuacji ruchowej (sygnały z centrum sterowania) oraz pracy zespołów pociągu, m.in. parametry trakcyjne, poziomy ciśnień, a także sygnały sterowania pojazdem oraz dane diagnostyczne – wyjaśnia Maciej Tomaszewski z biura prasowego Siemensa.
Co jest rejestrowane
W składach znajdują się m.in. rejestratory ATM. – Zbierają one powyżej 400 parametrów takich jak np. otwarcie pętli drzwiowej, napięcie w trzeciej szynie, prąd na falownikach, prędkość, naciśnięcie czuwaka, uruchomienie syreny itp. – podaje Maciej Tomaszewski. W ciągu jednego dnia urządzenie ATM rejestruje ok. 1 GB danych. W praktyce zapisy ze skrzynek ATM służą głównie analizowaniu post factum, co mogło być przyczyną nietypowego działania pojazdu (np. awaryjne hamowanie, które nie było efektem zignorowania przez maszynistę czuwaka). Dzięki skrzynkom można wskazać „winnego” bądź też wykluczyć odpowiedzialność maszynisty.
Pociągi są również wyposażone w rejestratory monitoringu, które zbierają od jednego do dwóch miesięcy nagrań ze wszystkich kamer w pojeździe, wszelkie rozmowy wykonywane za pomocą interkomu oraz wszystkie przechwycone obrazy z kamer zamontowanych na peronach II linii metra. Każdy z sześciu rejestratorów CCTV posiada 4-gigabajtowy dysk.
Oprócz tego w Inspiro znajduje się rejestrator NAS, czyli sieciową pamięć diagnostyczną. Jej zadaniem jest zapamiętywanie wszelkich sygnałów o sprawności, usterkach lub zaniku działania wszelkich podsystemów zamontowanych w pojeździe. Wewnętrzną pamięć mają też poszczególne podzespoły. – Zapamiętywane są np. wszelkie usterki/ utracone pakiety danych w sieci pojazdu oraz pełna diagnostyka przetwornicy pomocniczej wraz z analizą stanu baterii akumulatorów – opisuje Tomaszewski.
Dane nie zniszczą się
Dane, które rejestrowane są przez czarne skrzynki, są zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem i zmodyfikowaniem. Jak zapewnia producent, są one niewidoczne i niedostępne bez użycia odpowiedniego programu. Każda taka próba ingerencji pozostawi zresztą ślad. Efektu nie da też fizyczne zniszczenie bądź skasowanie kasetki – w rejestratorze przechowywana jest kopia ostatnich 30 dni rejestracji.
Czarne skrzynki są też odpowiednio uodpornione na zniszczenia, które mogłyby powstać np. w razie wypadku. – Stosowane materiały są podobne do lotniczych czarnych skrzynek, tyle że w innych ilościach (inne narażenia). Pojazd sam w sobie nie jest kruchą puszeczką tak jak samoloty. Pudło pojazdu jest przebadane zgodnie z normatywnymi scenariuszami wypadków kolejowych i spełnia bardzo rygorystyczne normy wytrzymałości. Zatem wszelkie urządzenia zamontowane wewnątrz przestrzeni pasażerskiej są zabezpieczone przed uszkodzeniem mechanicznym – wskazuje Tomaszewski.
Gdyby jednak doszło do uszkodzenia części pociągu, nie spowoduje to utraty danych. – W Metrze Warszawskim, w tym w składach Inspiro, są dwa połączone siecią rejestratory w dwóch końcach pociągu, zapisujące informacje własne i kopię z drugiego – mówi Maciej Tomaszewski.
Dane zbierane na zawsze
Zgodnie z wymaganiami dane powinny być przechowywane w rejestratorach przez minimum 30 dni, jednak w praktyce w składach Inspiro okres ten w większości przypadków przekracza dwa miesiące (okres międzyprzeglądowy). W niektórych przypadkach można znaleźć nawet zapisy sprzed pół roku.
Wszystkie dane są od 1996 r. archiwizowane przez Metro Warszawskie. W spółce, podczas 20-letniej współpracy z firmą ATM, powstał specjalny dział, który zajmuje się zbieraniem i analizowaniem zapisów ze 100% odbytych jazd wszystkich typów pociągu. – W ten sposób MW przechowuje wszystkie zapisy ze skrzynek ATM od początku ich wprowadzenia do eksploatacji. Można zatem np. odtworzyć pierwsze minuty jazdy pierwszego pojazdu Inspiro. Możemy też nawet odtworzyć zapisy z pierwszego uruchomienia pojazdu jeszcze w zakładzie montażowym – informuje Maciej Tomaszewski.
Tekst pochodzi z portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
583
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,7k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
499
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
639
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
544
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
554
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
wu, Transport-publiczny.pl - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >