CTL Logistics, największy prywatny towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce, jest coraz bliżej decyzji w sprawie sposobu pozyskania środków na rozwój. Ma ona zapaść w najbliższych tygodniach. Firma szacuje swoje potrzeby inwestycyjne do końca 2010 r. na około 600 mln zł.
- Chcemy inwestować co roku około 200 mln zł, i tak przez trzy kolejne lata. Pieniądze przeznaczymy na przejęcia innych podmiotów na krajowym i międzynarodowym rynku oraz na rozwój organiczny, tj. zakup nowych lokomotyw i wagonów - mówi Krzysztof Sędzikowski, dyrektor zarządzający CTL Logistics.
Inwestycje mają umożliwić budowę jednego z największych prywatnych europejskich koncernów logistycznych. Obecnie w skład holdingu wchodzi około 20 krajowych i zagranicznych spółek. - Decyzję w sprawie wyboru ścieżki finansowania planowanych inwestycji podejmiemy we wrześniu lub październiku - zapowiada Krzysztof Sędzikowski. Pod uwagę brane są trzy warianty dofinansowania firmy: wejście na GPW, długoterminowy kredyt lub emisja obligacji oraz pozyskanie inwestora finansowego. CTL nie chce wprawdzie ujawnić, czy i z kim prowadzone są obecnie w tej sprawie rozmowy, wiadomo jednak, że ten wariant jest najbliższy właścicielowi większości akcji spółki Jarosławowi Pawlukowi.
- Rynek kolejowy już od kilku miesięcy jest przyzwyczajony do sygnałów o inwestorze w CTL. Tym razem jednak należy tę zapowiedź traktować serio. Firma musi nadgonić zaległości wobec swojego najgroźniejszego rywala, PCC Rail - uważa Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
PCC Rail, należący do niemieckiego biznesmena Waldemara Preussnera czwarty gracz na krajowym rynku kolejowym, kupił w ubiegłym tygodniu PTKiGK Rybnik, siódmego operatora rynku cargo. Wraz z tym przejęciem PCC stało się właścicielem 33-proc. pakietu akcji Trawipolu, który kontroluje innego przewoźnika, PTK Holding. Po możliwym odkupieniu 18 proc. akcji Trawipolu od spółki Improd do PCC będzie należeć 51 proc. udziałów firmy. W ten sposób PCC zostanie wiceliderem krajowego rynku kolejowego.
* CTL Logistics zapowiada przejęcia (fot. CTL Logistics).