Podczas rozpoczynającego się Światowego Kongresu na temat Kolei Dużych Prędkości w Pekinie Chińczycy spodziewają się podpisania serii umów o współpracy z innymi krajami, które są zainteresowane chińskim programem rozwoju kolei. Jedna z takich umów ma dotyczyć współpracy CSR Corporation z General Electric w zakresie budowy szybkich pociągów dla USA.
Chen Juemin, dyrektor generalny departamentu współpracy międzynarodowej w Ministerstwie Kolei poinformował „China Daily”, że CSR Corporation Limited – jeden z największych producentów pojazdów kolejowych w Chinach oraz General Electric Co. zamierzają podpisać umowę ramową w sprawie utworzenia spółki join venture w Stanach Zjednoczonych, która ma zająć się produkcją szybkich pociągów opartych na chińskiej technologii.
Jak dowiedział się dziennik „China Daily”, umowa może zostać podpisana podczas trzydniowej konferencji World Congress on High Speed Rail, która rozpocznie się jutro w Pekinie.
Agencja Bloomberg poinformowała w piątek, że CSR oraz GE mogą wspólnie złożyć ofertę w przetargu na budowę linii dużych prędkości w Kalifornii i na Florydzie. Wsparcie dla tych inwestycji zapowiedziała administracja Baracka Obamy. Mają one być jednym z głównych punktów programu rozwoju kolei w USA, który zapowiedział prezydent Stanów Zjednoczonych.
Zhao Xiaoganag, prezes CSR, powiedział dziennikarzom w piątek w Hong Kongu, że te dwa przedsiębiorstwa mogą mogą ubiegać się także o projekt na wschodnim wybrzeżu USA. Zaznaczył, że obie firmy jeszcze nie zdecydowały, jaka formę przyjmie ich współpraca oraz w jakich przetargach na linie kolejowe będą startować w ciągu najbliższych trzech lat.
Podczas kongresu mają być podpisane jeszcze inne umowy. Chińczycy chcą zawrzeć także porozumienia z przedsiębiorstwami z takich krajów, jak Turcja, Szwecja, Niemcy, Bułgaria, Kanada, Słowenia oraz Korea Południowa – poinformował „China Daily” Chen.
Nie wiadomo ile z tych umów będzie dotyczyć technologii kolei dużych prędkości. Zbliżająca się konferencja będzie dla Chińczyków okazją do zaprezentowania najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie.
Chiny są obecnie światowym liderem w długości linii dużych prędkości, których długość wynosi 7 tys. 531 km. Plany Kraju Środka przewidują wydłużenie sieci KDP do 12 tys. km w 2012 roku. W 2020 pociągi jadące ponad 300 km/godz. mają poruszać się już na sieci liczącej ponad 16 tys. km. Prędkość eksploatacyjna na niektórych liniach KDP w Chinach wynosi 350 km/godz.
Tegoroczny World Congress on High Speed Rail w Pekinie będzie po raz pierwszy organizowany w kraju spoza Europy. Spotkania w tej formule są inicjowane i organizowane przez UIC – Międzynarodową Unię Kolejową – od 1992 roku. Tematem tegorocznego spotkania jest „Kolej dużych prędkości jako lider zielonego transportu”.