Przedsiębiorstwo Inwestycji Kolejowych Chin (CRIC), z ramienia Kolei Chińskich, ogłosiło przetarg na dostawę 351 pociągów do obsługi linii dużych prędkości na terenie kraju. Szacowana wartość kontraktu to 10,6 mld dolarów.
Przetarg obejmuje dostawę 228 pociągów przystosowanych do poruszania się z prędkością do 350 km/h oraz 123 pociągów z maksymalną prędkością do 250 km/h. Do zgłaszania ofert kolejarze dopuścili tylko rodzimych producentów.
Jest to pierwszy przetarg ogłoszony w Chinach po tym, jak dwaj kolejowi giganci – firmy CNR i CSR połączyli siły, tworząc przedsiębiorstwo CRRC, które nie tylko umocniło swoją pozycję na rynku krajowym, lecz także na arenie międzynarodowej. Ostatni przetarg ogłoszony przez CRIC obejmował dostawy 175 pociągów dużych prędkości.
Rozwija się sieć
Do roku 2013 w Chinach było wybudowanych 103144 km torów, w tym 11028 km linii kolei dużych prędkości – najdłuższej sieci kdp na świecie. Przez niecałe dwa lata sieć kdp rozrosła się o kolejnych 5 tys. km i liczy już ponad 16 tys. km. W ciągu kolejnych 16 lat, Chiny chcą umocnić swoją pozycję lidera w tej dziedzinie i dobudować kolejne linie, tak, aby sieć kdp miała łącznie 20 tys. km. Na kolejne lata zaplanowano także budowę połączeń kolejowych kraju z autonomicznymi regionami.
Przybywa pasażerów
Za inwestycjami Chińczyków idzie poprawa wyników przewozowych. Pasażerowie coraz chętniej korzystają z pociągów dużych prędkości. Z opublikowanego przez Bank Światowy raportu wynika, że tylko na przestrzeni pięciu lat 2008-2013 liczba przewiezionych pasażerów szybkimi pociągami wzrosła pięciokrotnie. To utwierdza Chiny w przekonaniu, że sieć trzeba rozbudowywać. W roku 2008 z chińskich pociągów kolei dużych prędkości skorzystało 128 mln pasażerów. W roku 2013 było ich już pięciokrotnie więcej – 672 mln – wynika z raportu opublikowanego na początku roku. Łącznie z chińskiej sieci kdp od kwietnia 2007 do końca 2013 roku skorzystało już 2,9 mld pasażerów, natomiast praca przewozowa sięgnęła 214 mld pasażerokilometrów.