Partnerzy serwisu:
Biznes

Budżet unijny dobry dla Polski, ale...

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Budżet unijny dobry dla Polski, ale...
Premier Donalnd Tusk triumfalnie ogłosił dziś sukces w negocjacjach dotyczących budżetu unijnego na lata 2014-2020. Rzeczywiście, Polska otrzyma w ramach Funduszu Spójności więcej pieniędzy...o ile budżet zostanie zatwierdzony. Znaków zapytania jest więcej.

- Nerwy, ale warto było! - pisze na twitterze minister transportu Sławomir Nowak. - Warto było czekać (Worth waiting for) - dodaje komisarz ds. transportu Siim Kallas. - 106 mld euro (440,96 mld zł) w "narodowej kopercie" dla Polski? To więcej niż w latach 2007-13 - to Radosław Sikorski. No i najważniejsze: - Załatwione!!!! - ten sms premiera Tuska ma stać się nowym "Yes! Yes! Yes!" Kazimierza Marcinkiewcza.

- Kwota jest zupełnie przyzwoita. Oznacza powodzenie negocjacji w tym trudnym czasie - uważa prof. Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego z SLD. Zwraca on jednak uwagę na kilka istotnych problemów, które mogą zakłócić panujący dziś nastrój euforii.

Po pierwsze i najważniejsze, budżet wcale nie został jeszcze zatwierdzony. Musi go przegłosować Parlament Europejski - I wcale nie musi do tego dojść. Głosowanie będzie tajne imiennie, co oznacza że żaden poseł nie będzie czuł się przez nikogo zobligowany do głosowania po linii partyjnej. To nowość. Zobaczymy, jak zakończy się ten eksperyment - mówi Liberadzki.

Budżet jest niezgodny z Traktatem Lizbońskim

Po drugie, wysokość budżetu unijnego w obecnej formie wynegocjowano na 960 mld euro. Oznacza to 52 mld euro deficytu, którego Unia Europejska nie może pokryć np. emisją obligacji. Prof. Liberadzki zwraca uwagę, że z tego powodu budżet niezgodny jest z postanowieniami Traktatu Lizbońskiego, co tym bardziej może skłonić europosłów do jego odrzucenia.

Jeżeli budżet zostanie przyjęty, jego zawyżona kwota oznacza, że trzeba będzie oszczędzić aż 52 mld euro w fazie realizacji. Może to oznaczać zaostrzenie rygorów przy zatwierdzaniu projektów i mniejszą elastyczność negocjacji. O tym, jak to ważne, przekonała się Polska po pojawieniu się oszczędności w przetargach PKP PLK, które pierwotnie próbowano przesunąć na drogi, a później - już udanie - na rewitalizacje i inwestycje w tabor.

Według Liberadzkiego co czwarte euro na inwestycje wpłynie do Polski - to sukces. Ponieważ jednak budżet się nie domyka, to możliwe, że co czwartą złotówkę w przetargach trzeba będzie oszczędzić. W sumie 14 mld euro mniej - Kwota przyznana to pieniądze obiecane. Prawdziwe pieniądze to dopiero kwota zapłacona - przestrzega europoseł.

Oszczędności w TEN-T dotkną kolej

Przyszły budżet unijny po raz pierwszy będzie mniejszy, niż jego poprzednik. Oszczędności dokonano przede wszystkim w sektorach energetyki i transportu wchodzących w skład sieci Paneuropejskich Korytarzy Transportowych TEN-T. Sieć, z której funduszu montowany jest m.in. system ETCS na Centralnej Magistrali Kolejowej nie otrzyma obiecanych 37,5 mld euro, z których połowa miała iść na kolej. Z drugiej strony, w obecnej perspektywie unijnej jej budżet wynosił tylko 10 mld euro.

A ile pieniędzy otrzyma polska kolej z Funduszu Spójności? Dowiemy się najwcześniej jesienią. - Rząd deklarował, że kolej wreszcie nie zostanie pominięta i trzeba go trzymać za słowo - mówi Liberadzki. Unia Europejska zaleca wydatkowanie funduszy na kolej i drogi w proporcji 40/60. Polska mimo to wciąż wydaje na kolej tylko 1/10 unijnych pieniędzy.

Nawet jeśli unijny budżet uda się zatwierdzić i wprowadzić w życie, nie będzie to nawet jeszcze połowa drogi. Najważniejsze jest to, jak wydamy te pieniądze. I to nie tylko na kolei.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5