Pod koniec marca planowane jest zakończenie studium wykonalności dla budowy łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej. Umożliwiłaby ona prowadzenie pociągów przez miasto bez zmiany kierunku jazdy dzięki czemu skróciłby się czas podróży pomiędzy Zakopanem a Krakowem.
Pierwotna koncepcja zakładała zbliżenie łącznicy do drogi krajowej nr 28 na odległość mniejszą, niż przewiduje ustawa o drogach. Stąd też wymagana była zgoda Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na odstępstwo. Wobec braku takiej zgody, opracowana została nowa koncepcja zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym przypadku uzgodnienie GDDKiA nie jest wymagane.
Pod koniec marca planowane jest zakończenie studium wykonalności dla budowy łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej. Umożliwiłaby ona prowadzenie pociągów przez miasto bez zmiany kierunku jazdy dzięki czemu skróciłby się czas podróży pomiędzy Zakopanem a Krakowem.
Obecnie prowadzone są prace związane z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu. Uzyskanie tej decyzji przewidywane jest na koniec marca. Wówczas zakończą się prace związane z opracowaniem studium wykonalności.
– Projekt nieznaczenie komplikuje przebudowa placu targowego, planowana do realizacji przez Urząd Miasta Sucha Beskidzka. Problemem jest sprawa zajęcia gruntów na rzecz realizacji obu projektów, który wynika z braku zgody na odstępstwo GDDKiA (w przypadku realizacji pierwotnej koncepcji) oraz z odmiennej interpretacji zapisów w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy centrum realizacji inwestycji.
PKP Polskie Linie Kolejowe rekomendują budowę łącznicy w parametrach dla V = 80 km/h na prosto; V = 60 km/h na kierunek zwrotny; dopuszczalny nacisk na oś 221 kN dla taboru konwencjonalnego.
Kiedy budowa?
Budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej pozwoliłaby skrócić czas podróży na linii Kraków – Zakopane nawet o blisko 20 minut, bowiem jest to czas, jaki potrzebny jest do zmiany kierunku jazdy pociągu.
Ze względu na inne inwestycje, planowane do realizacji w najbliższym czasie na linii nr 97 Skawina – Żywiec (przebudowa mostu kolejowego w Suchej Beskidzkiej oraz przełożenie toru kolejowego w ramach budowy zbiornika w Świnnej Porębie - zadania realizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie), prace w terenie według Macieja Dutkiewicza mogłyby się rozpocząć w roku 2015. Ponadto termin rozpoczęcia budowy łącznicy Polskie Linie Kolejowe uzależniają również od zapewnienia finansowania.
Po opracowaniu studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmą starania o dofinansowanie ze środków unijnych. Szacunkowy koszt budowy łącznicy to około 50 mln zł.
Jak tłumaczy Maciej Dutkiewicz, duży wpływ na wysokość kosztów ma konieczność budowy murów oporowych po obu stronach łącznicy w celu zminimalizowania zajęcia terenu, a tym samym ograniczenia kolizji z projektem przebudowy placu targowego.
Zimowe igrzyska 2022 w Krakowie
Plany budowy łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, Krakowie Płaszowie i Chabówce nabierają nowego znaczenia w obliczu planów miasta Krakowa związanych z realizacją Zimowych Igrzysk 2022 roku. Kraków miałby wspólnie z Zakopanem i innymi miastami zorganizować ten turniej. Z uwagi na te plany, zamiary budowy wspominanych łącznic powinny mieć charakter priorytetowy tym bardziej, że wysoce prawdopodobne jest kursowanie składów Pendolino do Zakopanego w wybrane terminy.
Obecnie czas jazdy Ex „Tarty” z Krakowa Głównego do Zakopanego wynosi 3 godziny 19 minut. Łączny czas, jaki pociąg „traci” przez konieczność zmiany czoła na aż 3 stacjach to około 45 minut (źródło: rozkład.pkp.pl). Dzięki budowie samych łącznic byłoby możliwe osiągnięcie czasu jazdy pociągów expressowych na poziomie 2 godzin 30 minut.