Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Brexit a kolej. Komisja Europejska przyjmuje środki awaryjne

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-02-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Brexit a kolej. Komisja Europejska przyjmuje środki awaryjne
Herbert Ortner, Vienna, GFDL Creative Commons CC-BY 3.0
Komisja Europejska przyjmuje środki awaryjne dotyczące bezpieczeństwa kolei i jakości sieci połączeń na wypadek braku porozumienia ws. Brexitu.

Biorąc pod uwagę rosnące ryzyko wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w dniu 30 marca tego roku bez zawarcia porozumienia (scenariusz braku porozumienia), Komisja Europejska przyjęła 12 lutego wniosek mający na celu złagodzenie poważnych skutków takiego scenariusza dla transportu kolejowego i jakości sieci połączeń między UE a Wielką Brytanią.

Jak informuje KE, przedstawiony wniosek zapewni ważność autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do niektórych części infrastruktury kolejowej przez ściśle ograniczony okres trzech miesięcy, aby umożliwić wprowadzenie długoterminowych rozwiązań zgodnych z prawem UE. Dotyczy to w szczególności tunelu pod kanałem La Manche i będzie uzależnione od tego, czy Wielka Brytania utrzyma normy bezpieczeństwa identyczne z wymogami UE. Zapewni to ochronę pasażerów i bezpieczeństwo obywateli oraz pozwoli uniknąć poważnych zakłóceń w transgranicznych przewozach kolejowych i usługach dowozu po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE.

Oprócz tego wniosku istotne jest również, aby zainteresowane przedsiębiorstwa i organy krajowe kontynuowały wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi licencji maszynisty, dostępu do rynku, a także certyfikatów i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa wymaganych do prowadzenia działalności w UE.

Wniosek wynika z apeli Rady Europejskiej (art. 50), z listopada i grudnia 2018 r. wzywających do intensyfikacji prac przygotowawczych na wszystkich szczeblach oraz z przyjęcia przez Komisję 19 grudnia 2018 r. planu działania awaryjnego. Do tej pory zaproponowano 19 środków ustawodawczych i opublikowano 88 zawiadomień dotyczących gotowości na brexit. Co istotne, środki awaryjne nie złagodzą – i nie mogą złagodzić – ogólnych skutków brexitu bez porozumienia - podkreśla Komisja. Nie zrekompensują też w żaden sposób braku gotowości ani nie zapewnią warunków tak korzystnych, jak te wynikające z członkostwa w UE, czy też jak warunki okresu przejściowego przewidziane w umowie o wystąpieniu. Wniosek ma tymczasowy charakter i ograniczony zakres i zostanie przyjęty jednostronnie przez UE. Uwzględniono w nim rozmowy z państwami członkowskimi. Komisja będzie nadal wspierać państwa członkowskie w ich pracach przygotowawczych, a także zintensyfikowała swoje wysiłki, na przykład poprzez organizowanie wizyt we wszystkich stolicach UE-27.

Brak umowy w sprawie Brexitu to ogromny problem dla rynku lotniczego. Szef europejskiego producenta lotniczego, Airbusa, nazwał przeciągające niepewność postępowanie rządu Wielkiej Brytanii w sprawie brexitu “hańbą” i zapowiedział, że w przypadku wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej bez umowy, Airbus może zamknąć brytyjskie zakłady produkcyjne. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) na swej stronie internetowej zapewniło, że dalszy ruch lotniczy pomiędzy Unią Europejską w Wielką Brytanią jest i będzie możliwy, ale jednocześnie IATA wyraziła zaniepokojenie co do dalszego rozwijania tego typu połączeń.



Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

AllRail: Recepta na kryzys Eurostar? Otwarcie rynku

Świat

AllRail: Recepta na kryzys Eurostar? Otwarcie rynku

Roman Czubiński 08 października 2022

Eurostar bez biletów Bruksela – Rotterdam – Amsterdam

Pasażer

Eurostar bez biletów Bruksela – Rotterdam – Amsterdam

Przemysław Farsewicz 13 czerwca 2022

Eurostar na krawędzi upadłości

Biznes

Eurostar na krawędzi upadłości

Michał Szymajda 24 stycznia 2021

Eurostar z Amsterdamu do Londynu już bezpośrednio

Pasażer

Eurostar z Amsterdamu do Londynu już bezpośrednio

Michał Szymajda 27 października 2020

Zobacz również:

AllRail: Recepta na kryzys Eurostar? Otwarcie rynku

Świat

AllRail: Recepta na kryzys Eurostar? Otwarcie rynku

Roman Czubiński 08 października 2022

Eurostar bez biletów Bruksela – Rotterdam – Amsterdam

Pasażer

Eurostar bez biletów Bruksela – Rotterdam – Amsterdam

Przemysław Farsewicz 13 czerwca 2022

Eurostar na krawędzi upadłości

Biznes

Eurostar na krawędzi upadłości

Michał Szymajda 24 stycznia 2021

Eurostar z Amsterdamu do Londynu już bezpośrednio

Pasażer

Eurostar z Amsterdamu do Londynu już bezpośrednio

Michał Szymajda 27 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5