Niezwykła sytuacja miała miejsce w Czechach. Państwowy operator České dráhy musiał wyłączyć z ruchu sporą część spalinowych wagonów motorowych Stadler RS1 z uwagi na problem z software'em.
Jak wynika z informacji, którą uzyskała państwowa Czeska Telewizja, system informatyczny nie chciał działać w pojazdach z dniem 1 stycznia 2022. Z ostatnim dniem roku 2021 skończyła się bowiem ważność aktualizacji systemu, który odpowiada za kontrolę parametrów pracy pojazdów.
– Oczekujemy od producenta software’u aktualizacji na kolejny rok. Firma, która sprzedała nam pojazdy nie uczuliła nas na ten problem – powiedział Petr Šťáhlavský, rzecznik prasowy Kolei Czeskich.
Czesi w końcu 2020 roku kupili z Niemiec 22 wagony motorowe Stadler RS1 pochodzące z 1997 roku
(najpierw zakupiono osiem sztuk), które przypominają posiadane już przez nich pojazdy serii 840 (kursują m.in. ze Szklarskiej Poręby do Liberca). RS1 mają jednak inny silnik (MAN za nie Iveco), nie ma w nich klimatyzacji, inne jest też oprogramowanie pojazdów.
Klimatyzacja zostanie zabudowana w pojazdach po modernizacji, którą już zamówiono w zakładach ŽOS Zvolen. Pojawią się też m.in. ładowarki do urządzeń elektronicznych czy nowy system informacji pasażerskiej. Pojazdy normalnie jeżdżą na zlecenie regionalnych hetmanów (odpowiednicy polskich marszałków) w Kraju Środkowoczeskim, Pardubickim i Ustecki. Chwilowo zastąpiono je starszymi autobusami szynowymi serii 810.