Do woj. lubuskiego trafił pierwszy z szynobusów, zakupionych z funduszy LRPO w ramach Krajowej Rezerwy Wykonania, czyli bonusa za sprawne wykorzystanie unijnych dotacji. – Zawsze uważałam, że ważne są nie tylko remonty linii kolejowych, które wykonujemy, ale i zakup nowego taboru. Teraz dotrzymujemy słowa i realizujemy te plany – mówi marszałek Elżbieta Polak.
W ostatnim dniu października, do Lubuskiego trafił pierwszy pojazd w ramach projektu LRPO zakupu czterech autobusów szynowych. Pieniądze pochodzą z tzw. bonusa (51 mln euro) za sprawne wykorzystywanie funduszy unijnych, jakie Lubuskie otrzymało z Krajowej Rezerwy Wykonania. Wartość całego projektu zakupu szynobusów to 49,2 mln zł, a kwota dofinansowania – 41,8 mln zł. Kolejne pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w nieprzekraczalnym terminie do 13 grudnia br. Dwa z nich obsłużą połączenia Zielona Góra – Gorzów Wlkp. już od 15 grudnia.
W okresie przejściowym, tj. do czasu uzyskania świadectwa homologacji umożliwiającego eksploatację taboru na terenie Niemiec, dwa składy obsłużą linię Kostrzyn – Krzyż. Po tym terminie jeden szynobus skierowany zostanie na linię (Krzyż) Gorzów Wlkp. – Kostrzyn (Berlin), drugi – na trasę Zielona Góra – Frankfurt (Oder).Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.