Urząd Transportu Kolejowego przyznał Przewozom Regionalnym, PKP Intercity i PKP Polskie Linie Kolejowe dokumenty potwierdzające systemy bezpieczeństwa ważne do 2020 r.
Od 1 stycznia 2011 r. zgodnie z wymogami wspólnotowej dyrektywy 2004/49/WE certyfikat bezpieczeństwa jest dokumentem obowiązkowym dla każdego licencjonowanego przewoźnika kolejowego w Unii Europejskiej, umożliwiającym mu dostęp do infrastruktury i niezbędnym do wykonywania przewozów. UTK przyznał takie certyfikaty Przewozom Regionalnym i PKP Intercity.
Certyfikat składa się z dwóch części – A i B. Część A potwierdza akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem przewoźnika kolejowego oraz spełnienie wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności (TSI) i innych przepisach prawa wspólnotowego i krajowego. Część B, tzw. sieciowa, potwierdza spełnienie przez przedsiębiorstwo kolejowe wymagań w zakresie bezpieczeństwa przewozów na danej sieci kolejowej. W przypadku PKP Intercity są to linie kolejowe zarządzane przez PKP PLK S.A. oraz PKP SKM w Trójmieście.
Pendolino ponad 160 km/h
W ubiegłym roku, PKP Intercity, w związku z rozpoczęciem eksploatacji pociągów Pendolino, uzyskało zmieniony certyfikat bezpieczeństwa rozszerzony o możliwość wykonywania przewozów pasażerskich kolejami dużych prędkości tj. powyżej 160 km/h. PKP Intercity posiada taki dokument, jako jedyny przewoźnik w Polsce.
Autoryzacja dla Polskich Linii Kolejowych
Decyzją prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały tzw. autoryzację bezpieczeństwa. Dokument potwierdza spełnienie przez narodowego zarządcę infrastruktury wymagań niezbędnych do bezpiecznego projektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej.
- Urząd Transportu Kolejowego, na wniosek PLK, przez ostatnie kilka miesięcy badał, czy wdrożony przez zarządcę infrastruktury system zarządzania bezpieczeństwem zgodny jest obowiązującymi przepisami prawa i właściwie stosowany oraz czy spółka rzetelnie wypełnia ciążące na niej obowiązki w zakresie bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Rezultatem jest wydanie Polskim Liniom Kolejowym tzw. „autoryzacji bezpieczeństwa”, z mocą obowiązywania do roku 2020 – informuje PLK.