Powstał nowy projekt ustawy integrujący obowiązujące specustawy, dedykowany strategicznym inwestycjom celu publicznego z zakresu transportu, przesyłu oraz bezpieczeństwa powszechnego – poinformował rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Jak przypomina Piotr Popa, Rada Ministrów zdecydowała o przekazaniu przygotowywanego przez resort gospodarki projektu ustawy o korytarzach przesyłowych 11 lutego br. do MiR.
– Przeprowadzone analizy wykazały konieczność głębokiego zmodyfikowania tekstu ustawy, obejmującego częściowo inny od dotychczas proponowanego katalog inwestycji – wyjaśnia Popa, który twierdzi, że nowy projekt uwzględnia postulaty dotyczące przyspieszenia budowy linii elektroenergetycznych wysokich napięć, a także projektów o znaczeniu wspólnotowym (PCI) zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady 347/2013.
Zmieniony projekt poddawany jest aktualnie roboczym konsultacjom w ramach resortu i podległych mu instytucji odpowiedzialnych za realizację najważniejszych inwestycji publicznych w tym m.in. PSE, PKP PLK, GDDKiA czy PPL. Dopiero po ich zakończeniu zostanie skierowany do uzgodnień i konsultacji publicznych.
Z informacji rzecznika MiR wynika też, że w projekcie nalazły się rozwiązania integrujące ustawę z systemem planowania przestrzennego i wzmacniające poszanowanie ładu przestrzennego. Sugeruje to, że przynajmniej część zawartych proponowanych przepisów zostało przeniesionych z projektu kodeksu budowlano-urbanistycznego, nad którym od 2012 roku pracuje Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego.
Jak niedawno pisaliśmy na jej posiedzeniu 22 października minister Maria Wasiak powiedziała, że najbardziej palące kwestie spowalniające proces inwestycyjny powinny zostać z projektu kodeksu wyodrębnione i skierowane na szybką drogę legislacyjną. Propozycja kolejnej nowelizacji prawa budowlanego zamiast zapowiadanej przez rząd zmiany systemowej uwzględniającej wymogi ładu przestrzennego nie spodobał się przewodniczącemu Komisji, który podał się do dymisji.
Warto przypomnieć, że którą od ponad dwóch lat kierował powstała na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 10 lipca 2012 w bardzo konkretnym celu: miała zająć się kompleksowym uregulowaniem procesu inwestycyjno-budowlanego. Kodeks urbanistyczno-budowlany ma normować sprawy: kształtowania i realizacji lokalnej polityki przestrzennej, przygotowania terenów pod inwestycje, realizacji inwestycji.
Miały się tam znaleźć przepisy przyspieszające inwestycje korytarzowe (linie kolejowe, energetyczne gazociągi, światłowody, drogi), których realizacja ze względu na przebieg przez tereny należące do różnych właścicieli jest mocno utrudniona, a często wręcz niemożliwa. Choć prace nad Kodeksem są zaawansowane (obecnie projekt jest szeroko konsultowany) do jego uchwalenia droga daleka, więc mało prawdopodobne by Sejm zdołał go przyjąć przed upływem bieżącej kadencji. W tej sytuacji minister Wasiaka uznała, że w tej sytuacji warto przynajmniej zmienić część przepisów mających newralgiczny wpływ dla procesu inwestycyjnego, zwłaszcza w kontekście frontu robót infrastrukturalnych wynikających z nowej unijnej perspektywy.